Kakefest for tursti-entusiaster

Nylig hadde kommunen besøk av noen av ildsjelene bak Gjøvik turstier. De fikk servert kake av ordføreren som takk for timer med frivillig arbeid.

I mai ble Gjøvik turstier offisielt åpnet i Jernbaneparken, der en av tre nye informasjonstavler ble avduket. Disse viser kart over fem bynære turstier.

Mange frivilligtimer

Turstiene har ikke laget seg sjøl. Det er lagt ned timevis av frivillig innsats både gjennom rydding og merking av stiene. Det er formelt DNT Gjøvik og Omegn som står som driftsansvarlig og vedlikeholder stiene. I høst var noen av ildsjelene på besøk på rådhuset der de ble servert kake, kaffe og godord fra ordfører Bjørn Iddberg, kommunalsjef Marit Lium Dahlborg og leder for teknisk drift Einar Kulsvehagen.

- Dette hadde ikke vært mulig uten dere, kommenterte Kulsvehagen. Ordføreren antydet at når han blir pensjonist, ser han det ikke som umulig at han har lyst til å bli en del av tursti-gjengen.

Fem turstier

Det er fem fine turer:

Byrunden 2,7 kilometer: Denne starter ved Jernbaneparken og går gjennom bysentrum med Storgata og passerer severdigheter som Fjellhallen, Vitensenteret og Gjøvik gård. Videre går turen forbi Kulturhuset og ned til Mjøsa og Skibladnerbrygga.

Mjøspromenaden 2,4 kilometer: Turvegen langs Mjøsas bredd går fra Hunnselvas munning, via Fredvika med seilbåthavn, langs stranda ved Viken folkehøyskole og ut til båthavna ved Rambekk.

Hovdetoppen og Fastland 3,6 kilometer: Denne ruta går fra Storgata via Gamletorget og Gjøvik skole. Så går turen videre opp til Hovdetoppen som er 258 meter over havet der det er vakker utsikt utover byen. Turen går videre mot Hovdetun vandrerhjem og Fastland. Korteste veg tilbake til sentrum går via Bassengveien.

Øverby og Eiktunet 4,4 kilometer: Fra Mathias Topps vei går et sti gjennom skogen. Du kan også gå fra Tennishallen til Bassengparken og Gjøvik hestesenter og følge lysløypa videre. Her møtes de to stiene og går gjennom spennende skog og med plasser med vakker utsikt over byen. Du krysser Åsvegen fra Hunndalen og Hunn kirke og videre oppover mot Øverby friluftsområde.

Bergstoppen 1,4 kilometer: Eiktunet med sine tømmerbygninger i et vakkert kulturlandskap er Gjøviks bygdemuseum. Der går du videre opp turvei til Bergstoppen, 435 meter over havet. Der er det en storslagen utsikt over Gjøvik by og Mjøsa. Går du videre, kan du gå en rundtur rundt Berg gård, ned til Berg terrasse og Panoramaveien.

Denne gjengen har brukt mange timer til å merke turstier i Gjøvik

Denne gjengen har brukt mange timer til å merke turstier i Gjøvik. Ingvar Stokstad ( fra venstre), Karin Swane, Geir Halmrast, Per Arne Aannerud, Siri Stageboe og Fredrik Langballe. Ordfører Bjørn Iddberg, kommunalsjef Marit Lium Dahlborg og leder for teknisk drift, Einar Kulsvehagen i Gjøvik kommune synes det er vel verdt ei kake og noen gode ord.

Fredrik Langballe viser fram ett av skiltene DNT Gjøvik og Omegn har satt opp slik at innbyggerne enkelt kan finne en passende tursti

innbyggerne enkelt kan finne en passende tursti. (Foto: privat)

Informasjonstavle på plass langs Mjøspromenaden

Informasjonstavle på plass langs Mjøspromenaden. En solid jobb av dugnadsgjengen ved Svein Kirkerud, Fredrik Langballe og Ingvar Stokstad. (Foto: privat)

: Turstiene går også gjennom Eiktunet på vei til Bergstoppen

Turstiene går også gjennom Eiktunet på vei til Bergstoppen. Siri Stagebo klar med pensel og blå merkefarge. (Foto: privat)