Skaper om Kauffeldts plass til et byrom for mer aktivitet

Innen juli neste år vil gjøvikenserne kunne sitte på Kauffeldts plass og kose seg i sommersola på en plass som skal kunne brukes til mye forskjellig.

8. august ble de første forberedelsene til opprustingen av Kauffeldts plass foran rådhuset startet. Nå er byggegjerder på plass, og i løpet av et par uker blir brua over til Gjøvik gård stengt. Dette vil selvsagt bli godt skiltet, og prosjektledelsen anslår at arbeidet der er ferdig i november.

I september starter arbeidet med plassen foran rådhuset, og målet er at arbeidet skal være ferdig innen juli neste år.

Et rom for mer aktivitet for innbyggerne

Det var fire tilbydere til prosjektet og det ble Akershusgartneren som fikk hovedentreprisen for arbeidet, mens Gjøvik Graveservice er underentreprenør. Hele området rundt rådhuset er rundt 2500 kvadratmeter, så det er en stor jobb som skal gjøres. Budsjettet er på 32 millioner kroner.

- Målet for prosjektet er rett og slett å skape et rom for enda mer aktivitet i byen, sier ordfører Torvild Sveen. Han ser for seg alt fra politiske markeringer, konserter og bare et sted å sitte for å ta en is om sommeren eller kanskje at ungene kan lage snøskulpturer om vinteren.

- Plassen er jo blant de stedene i byen som har mest sol, så her vil det bli fint, lover prosjektleder i Gjøvik kommune, Christian Rio Jørgensen.

Fontene, staudebed og kirsebærtrær

På plassen blir det lagt granittstein, mens området mot Kauffeldtsgården får skiferheller. Her er det allerede skiferheller, og målet er gjenskape noe mer av det opprinnelige miljøet rundt. Blant annet vil det bli et annet gjerde rundt område. Foran Kauffeldtgården blir det et stort staudebed med 400-500 stauder. Langs bedet blir det sitteplasser.

Den flott fontena, Mjøsdronningen, skal selvsagt tilbake til plassen. Hun får nytt vannspeil og det blir sittekant langs vannet. Tilbake skal også statuen av Niels Ødegaard, Gjøviks ordfører gjennom 41 år. Glassblåseren skal også være med, men flyttes litt lengre opp mot Kauffeldtgården. Før "gammelordføreren" og glassblåseren kommer på plass, skal de også få en restaurering hos konservator.

De store trærne langs Hunnsvegen må tas ned. Dette skyldes i utgangspunktet ikke prosjektet.

- Vi har hatt eksperter til å vurdere trærne, og det har nok ikke hatt de beste levevilkårene og er rett og slett syke. Det betyr at trærne uansett måtte tas ned i løpet av få år for ikke å utgjøre en fare, presiserer Christian Rio Jørgensen. Han lover likevel at det skal plantes flere flotte kirsebærtrær, rosa, slike som byen har fått flere av de siste åra.

Plassen blir universelt utformet

Kauffeldts plass stenges for biltrafikk, og det tilrettelegges for myke trafikanter. Plassen vil selvsagt være universell utforming. Det blir ledelinjer og gode informasjons- og retningsskilt. Plassen skal også belyses godt.

Skisse av hvordan det kan bli på Kauffeldts plass. - Klikk for stort bildeSkisse av hvordan det kan bli på Kauffeldts plass. Norconsult/Alexander Rostad