Storsatsing på Tv-aksjonen i år

Varaordfører Anne Bjertnæs ble forskrekket da hun hørte hvor utbredt barneekteskap er. Derfor ønsker hun å bidra til at Gjøvik i år bidrar mer enn tidligere.

Da varaordfører Anne Bjertnæs (H) fikk vite at det giftes bort ei mindreårig jente hvert tredje sekund, fikk hun med seg Even Solhaug (Ap) og resten av kommunekomiteen for tv-aksjonen på å gå inn for en storslått satsing for å samle inn penger i Gjøvik.

Kulturaften i Fjellhaven

Fredag 22. oktober blir det en svært innholdsrik kulturaften i Fjellhaven som er åpen for alle. Inntektene går til TV-aksjonen. Det blir husorkester og en rekke lokale musikere på scenen:  Knut Anders Sørum, Leif Anders Wentzel, Trond og Ingvild Nagell-Dahl, Torbjørn Dyrud og Benedikte Narum Jensen, for å nevne noen.

Publikum får også høre et sannhetsvitne fortelle hvordan det faktisk er å bli giftet bort som barn.

I tillegg utfordrer Åge Skinstad til en lokal versjon av Mesternes mester med idrettsutøvere fra regionen for å samle inn mest mulig penger.

Vararordføreren frister også med en overraskelse helt til slutt. Det blir en grande finale, lover hun.

Næringslivet skal også gi mer

Verken innbyggere eller næringslivet i Gjøvik har vært blant de som har gitt mest til tv-aksjonen tidligere år. Allerede nå ligger det an til rekord blant næringslivsgavene. Det er ikke gratis å arrangere storslått kulturaften, og Kai Michaelsen på vegne av Hotel Grand Gjøvik, er blant dem som bidrar inn der.

Håpet er at flere vil føle seg kallet.

Frivilligheten er også en stor aktør i helga for tv-aksjonen. Flere bidrar blant annet gjennom salg av litt å bite i for besøkende i byen.

- Jeg er imponert over hvor mange og hvor enkelt det har vært å få folk til å stille opp, sier Bjertnæs.

Fashion-weekend

Gjøvik Fashion Weekend arrangeres 21.–23. oktober. Dette er et samarbeid mellom Byen vår Gjøvik, CC og Gjøvik handel- og næringsforening.

Lørdag 23. oktober blir det stort moteshow på Jernbanetorget, eller inne på CC dersom vær-gudene ikke er i godlunet.  Klærne som vises er donert av butikker i Gjøvik, og de skal auksjoneres bort gjennom loddtrekning.

– Vi også kommer til å sette opp plakater rundt i byen for å informere om arrangementet og oppfordre folk til gi, sa Marianna Aashaug i Byen Vår Gjøvik.

Søndag 24. oktober blir det innsamling som vanlig. I Gjøvik kommune er det FAU og elever ved skolene som er med på bøssebæring.