Strandgata åpner 28. oktober

28. oktober klokka 17.00 åpner Strandgata igjen.

Da blir det åpningsfest for alle innbyggere og involverte.

Programmet

16:45: Lett servering fram mot åpningen

17:00: Velkommen v/samferdselssjef Aud M. Riseng

Sang ved Mads Sølsnes Gjetmundsen og Armand Tandsether (gitar)

Taler ved ordfører Torvild Sveen, avdelingsdirektør Cato Løkken, Statens vegvesen og fylkesordfører Even Aleksander Hagen

Musikk v/Fredheim skolekorps

17:30: Snorklipp

Korpset marsjerer til krysset ved N. Ødgaardsgate og publikum inviteres til å bli med på opptoget 18:00: Gata åpnes for trafikk

Hva er gjort?

Arbeidet med Strandgata er et samarbeidsprosjekt mellom Gjøvik kommune, Statens vegvesen og Innlandet fylkeskommune. Det er Gjøvik Graveservice AS som har gjort jobben, mens fylkeskommunen har ledet arbeidet.

Gata blir nå bedre tilrettelagt for fotgjengere, syklister og busstrafikk. Gjøvik kommune har skiftet ut nesten 100 år gamle vann- og avløpsledninger. Elvia har lagt ny strømledning under gata og Eidsiva Biovarme har forberedt tilknytning for nye abonnenter i området.

Prosjektet har ei ramme på 37 millioner kroner, fordelt med 20 millioner fra Statens vegvesen, 7 millioner fra fylkeskommunen og 10 millioner kroner fra Gjøvik kommune.

Og som en flott bonus: Gata har blitt kjempefin og er allerede beplantet slik at det vil bli blomster til våren - akkurat slik vi liker det i Gjøvik.