Pedagogisk praksis

Barnehagens pedagogiske praksis skal bygge på et helhetlig læringssyn hvor omsorg, danning, lek, læring, språk og sosial kompetanse henger sammen.

Lek

I barnehagen skal alle barn oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek- alene og sammen med andre. Lek er den viktigste aktiviteten for barns utvikling og læring.

Lek skaper gode sosiale, språklige og kroppslige ferdigheter hos barna. I et lekende fellesskap legges grunnlag for barns vennskap. 

I Marka barnehage har vi et stort fokus på å utvikle lekemiljøene våre til å bli inspirerende og utviklende. Barn møter lekemiljøer og lekemateriell som er utfordrende, spennende og udefinerte. Barna må samarbeide med venner og bruke fantasien for å ta i bruk de ulike lekemiljøene.

Gutt som husker - Klikk for stort bildeOmsorg

Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg både fysisk og psykisk. Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet.

Omsorg forutsetter gode relasjoner mellom ansatte og barna. Barna må føle at de har tatt i mot omsorg. Vi skal imøtekomme barnas behov for omsorg med sensitivitet. Barn er også omsorgsgivere og må anerkjennes som dette.

Omsorg i praksis

Vi ser hvert enkelt barns behov og møter de deretter, og tenker på barnas beste når barnehagehverdagen planlegges. Vi ser at barna viser omsorg ovenfor hverandre, som er med på å danne gode vennskap.

Danning

Barnehagen skal fremme danning. Danningsprosessen handler om å tilegne seg verdier, normer, tanker og handlingsmåter som er viktige for å kunne delta i felleskapet.

Danning skal sette barna i stand til å tenke selv. En viktig del av danningsprosessen er å støtte barna i utviklingen av god selvfølelse.

Jente som smiler - Klikk for stort bildeLæring

Barn lærer gjennom lek og samspill med andre. Barnehagen skal tilby rike og varierte opplevelser og erfaringer og gi rom for undring, utforsking og nysgjerrighet.

Barnet skal møte utfordringer tilpasset sitt utviklingsnivå, både i formelle aktiviteter og i spontane sammenhenger i hverdagen.

Begrepene lek og læring henger nøye sammen. I leken får barna prøvd ut ulike sammenhenger, fremgangsmåter og strategier. Det er mye læring i å øve, prøve, feile og mestre.

Slik sørger vi for god læring hos oss

  • Bevisste ansatte som er til stede i barnehagehverdagen og legger til rette for undring, utforsking, nysgjerrighet, mestring og læring.
  • Pedagogisk dokumentasjon som verktøy for å synliggjøre læringsprosesser og utvikling, og at barnas behov og interesser blir ivaretatt.
  • Samarbeid på tvers av avdelinger og grupper utfra utviklingsnivå.
  • Egen gruppe for de eldste.
  • Turer, forskjellige aktiviteter og lek i smågrupper gjennom dagen.
  • Ansatte med en helhetsforståelse om lek og læring.

Progresjon

Det er viktig at vi gir barna en balanse mellom det å oppleve mestring og å kunne strekke seg etter nye mål. Dette gir barna mulighet til å lære nye ting og få en god selvfølelse ved å mestre nye oppgaver.

Progresjon vises ved at

  • Hvert barn er unikt og følger sin egen utvikling, personalet møter det enkelte barnet der det er og gir utfordringer på barnets nivå. Barnet opplever mestring og samtidig noe å strekke seg etter.
  • Erfaringer som gjøres sammen med et annet barn eller en ansatt i dag, kan gjøres alene eller med andre barn i morgen.
  • Temaer, aktiviteter og turer tilpasses barnas nivå, jo eldre barna blir jo mer utfordringer får de. Turopplevelsen til barn er ulik. For en 2-åring kan det å gå på tur bort til gangveien og se på bilene være en stor opplevelse, mens en 5-åring mestrer både lengre, mer krevende og opplevelsesrike turer.
  • Barnet får ansvar og medvirker ut fra sitt utviklingsnivå.

Gutt som leker med en ballong - Klikk for stort bildeSpråkveileder

Gjøvik kommune gjennomfører etterutdanning slik at hver barnehage skal ha sin egen språkveileder. Økt språkkompetansen hos personalet, vil gi enda bedre språkstimulering for barna, som igjen har betydning for lesing.

Trafikksikker barnehage

I Marka barnehage har vi fokus på trafikksikkerhet, for å forebygge ulykker og for å skape gode holdninger.

Alle barna i barnehagen er på kortere og lengre turer i nærmiljøet gjennom hele året. På tur bruker vi alltid refleksvester. Når vi er på turer snakker vi om hvordan vi skal opptre i trafikken og lærer enkle trafikkregler for fotgjengere, slik som å gå på siden av veien når det ikke er fortau eller gangvei, stoppe for å se til begge kanter når vi skal over veien, høye brøytekanter gjør barn usynlige osv. Vi bruker naturlige situasjoner i hverdagen vår til å lære om trafikk.

Trygg Trafikk har utarbeidet et pedagogisk opplegg for barnehager om Tarkus, som er barnas trafikkvenn. Barna blir kjent med Tarkus og vennene hans gjennom bilder, sanger, fortellinger, aktiviteter, spill og lignende. Vi snakker om sikring i bil, sykkelhjelm og refleks.