Livsmestring og lek
Barnehagen vår har fokus på livsmestring og helse, og vi setter det i sammenheng med barns medvirkning i egen hverdag og viktigheten av gode lekemuligheter. Trygge barn søket mot andre barn, de tar i bruk omgivelsene - i form av lek.
Barn som leker sammen med andre barn, opplever trivsel, mestring og en følelse av egenverd. Den ansattes rolle i leken er viktig, og personalet skal:
- Organisere rom, tid og lekemateriale for å inspirere til ulike typer lek.
- Bidra til at barna får felles erfaringerr som grunnlag for lek og legge til rette for utvikling av leketemaer.
- Fremme et inkluderende miljø der alle barn kan delta i lek og erfare lekeglede.
- Observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser.
- Veilede barna hvis leken medfører uheldige samspillsmønstre.
- Være bevisst på og vurdere egen rolle og deltakelse i barnas lek.
- Ta initiativ til lek og aktivt bidra til at alle barna kommer inn i leken.
Vennskap
Vi vil at alle barna i Tongjordet barnehage skal oppleve at de har en venn.
Slik jobber vi med vennskap i barnehagen:
- Er bevisste på at vennskap dannes gjennom lek og felles opplevelser.
- Har temaarbeid om vennskap og følelser.
- Har samlinger hvor vi snakker om vennskap. Hva er en venn? Hvordan er vi mot vennene våre? Og hvordan tar vi vare på hverandre?
- Arrangerer vennskapsuke på våren.
- Jobber med prosjektet "vennskapsgryte" der foreldre involveres til å reflektere rundt spørsmålet "Hvilke ingredienser syntes du er viktig i et vennskap?"
- Snakker med foreldre og foresatte om tema "voksne skaper vennskap".
- Deler barna inn i små grupper.
- Er tilstede og veileder barna i lek og andre aktiviteter.
- Bruker aktivitetsplikt (jobber forebyggende med observasjon) og gjennomfører barnesamtaler og relasjonskartlegginger.
Språk
For oss i Tongjordet barnehage er riktig og variert språkstimulering en viktig del av hverdagen. Vi ønsker å skape et språkstimulerende miljø for alle barna i barnehagen ved hjelp av samtaler, høytlesning, tekstskaping, spill, dramatisering, sang, rytme, rim og regler.
Slik jobber vi med språkstimulering i barnehagen:
- Anerkjenner og responderer på barnas ulike verbale og nonverbale uttrykk.
- Legger til rette for at alle barn involveres i samspill og i samtaler.
- Leser bøker, bruker dokumentasjon og ser på bilder sammen med barna.
- Leser og samtalerom hva vi har lest - sammen med barna.
- Undrer oss sammen med barna.
- Leker med spill, sang, rim og regler.
- Benevner handlinger og ting. Setter ord på det som skjer rundt oss.
- Bruke konkreter.
- Skape tid og rom for rollelek.
- Støtte flerspråkelige barn i å bruke morsmålet sitt samtidig som vi aktivt fremmer utviklingen av barnas norskspråklige kompetanse.
- Er lydhøre og genuint opptatte av - og interessert i- å lytte til barna.
- Har pedagogiske, spennende og gode språkmateriell som vi bruker sammen med barna i leke- og smågrupper.
- Har daglige samlingsstunder.
Kropp og grensesetting
Barn som har kunnskap er bedre beskyttet mot overgrep. Barnehagen kan være med å gi denne kunnskapen ved å snakke med barna om kropp, grenser og overgrep. Vi hjelper barna til å være bevisste om at det er de som bestemmer over egen kropp, og at de ved uønskete handlinger skal si tydelig: "Nei, jeg vil ikke!"
Slik jobber vi med helse og kropp i barnehagen: