Gjøvik kommune

Byggesøknad for fagfolk

Byggesøknad for fagfolk

Her finner du oversikt over de ulike elektroniske søknadsløsningene for innsending av byggesøknader til kommunen.

1. Sjekk planer og bestemmelser for eiendommen

Før du bygger, river eller endrer må du sjekke hvilke planer og bestemmelser som gjelder for eiendommen din. Planer og bestemmelser er avgjørende for hva du kan gjøre av endringer og hva du kan bruke bygget på eiendommen din til.

Finn hvilken plan som gjelder for eiendommen

2. Samle alt du du må ha med i byggesøknaden

Skriv ut situasjonskart og tegn byggetiltaket med mål inn på dette kartet.

Få noen til å tegne tiltaket for deg, eller tegn selv. Tegninger som skal være med søknaden er målsatte fasadetegninger, plantegninger og snitt-tegninger. Det stilles krav om at tegningene er godt utført. 

3. Varsle aktuelle naboer, gjenboere og eventuelt offentlige instanser

Behandling av byggesøknader går fortere dersom dere har hentet inn uttalelser og varslet aktuelle naboer og offentlige/private instanser før dere sender inn byggesøknaden.

4. Send inn søknad

Søknaden kan sendes inn til kommunen på ulike måter

  • Via ByggSøk som er en elektronisk løsning hvor skjemaer fylles ut på nettet, vedlegg lastes opp og søknaden sendes til kommunen (ByggSøk stenger for nye byggesøknader 1. oktober 2020).
  • Via tjenesten Fellestjenester BYGG finner du flere søknadsløsninger som du kan bruke.
  • Via e-post til: postmottak@gjovik.kommune.no

Send inn elektronisk søknad via  ByggSøk

Send inn  elektronisk søknad via Fellestjenester BYGG

Hvis du ikke har mulighet å sende inn byggesøknaden elektronisk, finner du søknadsblanketter på direktoratet for byggekvalitet sine nettsider. 

Dersom du ikke ønsker å sende søknaden elektronisk kan den sendes pr. post til

Gjøvik kommune, Postboks 630, 2810 Gjøvik.