Velferdsteknologi i hjemmetVelferdsteknologi gir økt trygghet, mestring og selvstendighet i hverdagen.Vi vil legge til rette for at du skal kunne bo hjemme lengst mulig. Derfor drøfter vi alltid velferdsteknologi med deg som et førstevalg, og som en del av det vanlige helsetilbudet du får. Hva er velferdsteknologi?Bruk av velferdsteknologi i handler ikke om alder eller diagnose, men om dine behov. Filmer om velferdsteknologi (ks.no).Velferdsteknologi blir definert som tekniske løsninger som kan være med på å styrke dine evner til å mestre egen hverdag, og bidra til økt trygghet og livskvalitet. Teknologien kan kobles mot responssenter eller kommunens egne ansatte, og fungerer som støtte for deg, dine pårørende og helsepersonell. Utstyret kan for eksempel gi påminnelser om å ta medisiner, varsle ved fall og ved nattvandring. Løsningene kan også bidra til at du enklere holder kontakt med venner og familie.Hva kan du gjøre selv? Lurt å tenke gjennomDet kan være lurt å tenke gjennom hva slags bolig du har og hvilke muligheter boligen har for tilpasning om du skulle få fysiske utfordringer.Er det her jeg skal fortsette å bo?Er alle beboelsesrom på en flate?Er det trappefri adkomst til huset?Bor jeg i gangavstand til for eksempel bussholdeplass, nærbutikk og lege?Hvordan er standarden på det elektriske anlegget (brannsikkerhet)?Kan jeg være sosial med andre når jeg ønsker?Har jeg tilrettelagt min bolig for adkomst for helsepersonell?Fjern filleryer og småtepper?Antisklimatte i dusj?Støttehåndtak?Nettbrett?Robotstøvsuger?Å tilpasse en bolig betyr å gjøre den egnet til å bo i, selv om du har eller får nedsatt funksjonsevne.Har du behov for å tilpasse boligen din, kan du søke om finansiering til små eller store ombygginger og tilpasninger. Tilpasningen må være hensiktsmessig, og behovet for tilskudd blir vurdert i sin helhet ut fra husstandens økonomiske situasjon på sikt. Hjelpemidler Det finnes et stort utvalg av hjelpemidler. Noe må du kjøpe selv, og noe kan du låne via kommunen eller NAV hjelpemiddelsentral.Hjelpemidler i Gjøvik kommuneNav hjelpemiddelsentral Innlandet - nav.no Kartlegging av behov og omgivelser Kommunen finner sammen med deg ut hva som er det riktige tiltaket for dine behov.Trenger du enkle hjelpemidler for en kort periode, som for eksempel en dusjkrakk eller toalett forhøyer, kan du låne dette fra kommunen.Har du behov for hjelpemidler over lengre tid, vil en ergoterapeut eller fysioterapeut fra kommunen hjelpe deg med å kartlegge behovet og søke om varig utlån fra NAV Hjelpemiddelsentral.Hvilke teknologier tilbyr vi? Trygghetsalarm Bor du alene og har behov for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner? Føler deg utrygg, har opplevd fall eller har orienteringsvansker kan du søke om trygghetsalarm med eller uten GPS.Hva er trygghetsalarm? Trygghetsalarm er et servicetilbud til innbyggere i Gjøvik kommune.Alarmen er på størrelse med et lommeur. Den bærer du på deg i hjemmet for å kunne tilkalle hjelp når akutt behov oppstårAlarmen er enkel å bruke. Når du utløser alarmen, blir du koblet direkte til ett responssenter som besvarer ditt anrop, og varsler hjemmetjenestenRøykvarsler kobles til trygghetsalarmenTrygghetsalarmen kan brukes når som helst på døgnetDet monteres en nøkkelboks utenfor inngangsdør til oppbevaring av din dørnøkkel, slik at hjemmesykepleien kan komme inn til deg når du har trykket på alarmenTrygghetsalarmen har telefonabonnement og SIM-kort inkludert i alarmenHvem kan få trygghetsalarm? Du har en helsesvikt eller funksjonsnedsettelse som gir behov for akutt hjelp utover faste avtaler med hjemmesykepleienDu bor hjemme alene eller tilbringer mye tid alene hjemmeDu er klar og orientert, men har en funksjonsnedsettelse som gjør det vanskelig å bruke telefonMobil trygghetsalarm med GPSMobil trygghetsalarm er til utendørs bruk og er spesielt egnet for personer med kognitiv svikt eller orienteringsvansker. Denne tas med når du går tur, skal ta buss eller på butikken. Enheten består av en alarmknapp med sporingsteknologi, som aktiverer toveis tale mellom deg og dine pårørende når du trykker på den. Pårørende har også mulighet til å se hvor du befinner deg med hjelp av en app for smarttelefon.I enkelte tilfeller brukes mobil trygghetsalarm m/GPS for å muliggjøre bevegelsesfrihet for beboere i bokollektiv for demente, beboere i sykehjem og lignende. Da kan varsel gå til ansatte i den aktuelle boligen.Hva koster det? Priser og gebyrer - TrygghetsalarmTjenestePrisLeie av trygghetsalarm per måned382 kronerInstallasjonsavgift - trygghetspakke 1836 kronerMobil trygghetsalarm med GPS382 kroner Alarmknapper For å løse ut trygghetsalarmen, trenger du en egen alarmknapp. Trygghetsalarmen kan du løse ut gjennom en knapp på trygghetsalarmen, men fordi du beveger deg vekk fra denne, trenger du en bærbar alarmknapp. Vi har flere typer, tilpasset ulike behov. Den vanligste bæres som et armbånd eller en klokke, og den tåler vann slik at du kan bruke den også i dusjen. Vi kan også koble til løsninger som trekkesnor, stemmeutløst alarm eller spesielle alarmknapper for deg som har nedsatt kraft. Hvilke knapper du får utdelt bestemmer vi gjennom kartlegging av behov og ønsker som vi gjør sammen med deg. RøykvarslerNår du får trygghetsalarm, følger det med en røykvarsler Røykvarselen snakker med trygghetsalarmen og varsler responssenteret når brann oppstår. Du blir så kontaktet av helsepersonell for å avklare om det er falsk alarm eller en reell situasjon. Ved brann kontakter responssenteret 110 for videre bistand.Røykmelder monterer vi ikke i kommunale omsorgsboliger, da de har annen direktevarsling til brannvesenet. Medisindispenser Kommunen kan tilby ulike løsninger som hjelper deg å ta rett medisin og til rett tid. Sammen med helsetjenesten finner dere ut hvilken løsning som passer best for deg, og du får opplæring i hvordan den brukes.Hvis du glemmer å ta medisinen, vil helsepersonell du får hjelp fra ta kontakt for å følge opp.Det er lurt å starte med slik hjelp tidlig, da blir det enklere når helsa endrer seg senere.Døralarm En døralarm består av en liten sensor som settes på døren og dørkarmen, og som er koblet til trygghetsalarmen.Hvis døren åpnes på et bestemt tidspunkt, for eksempel om natten, sendes et varsel til helsepersonell eller pårørende. Om det trengs, vil personell ta kontakt eller komme hjem til deg for å sjekke at alt står bra til.Digitalt tilsyn Digitalt tilsyn er en trygghetstjeneste som hjelper oss å se til deg i hjemmet ditt, for eksempel for å oppdage fall eller andre hendelser hvor du trenger hjelp når du ikke er i stand til å varsle selv.Tjenesten tilbyr fleksibilitet og kan tilpasses individuelle behov. Den gir et alternativ til fysiske tilsyn, for eksempel om natten, noe som kan bidra til mindre avbrutt søvn.Bruk av digitalt tilsyn gjør at vi kan ha flere tilsyn enn ved vanlige besøk, og at vi kan hjelpe deg raskere. Responssenteret kan også vurdere å sende ambulanse framfor hjemmetjenesten dersom du trenger akutt hjelp.Hvem mottar varsler?De aller fleste varsel sender vi til en døgnbemannet responssenteret hvor helsepersonell svarer på dine alarmer. Dersom det er ikke er strøm på teknologien eller om mobilnettet er ute av drift, vil personell som kan bistå med å rette opp feilen eller hjelpe deg til den er i orden igjen.Hvem kan få tilbudet?Du som har behov for helse og omsorgstjenester uavhengig av hvor du bor i kommunen.Du som ønsker å være aktiv og bo hjemme.Du som er motivert til å klare deg selv.Hva koster det?Dersom dette er nødvendig helsehjelp, er tilbudet gratis. Andre tiltak kan innebære kostnader for brukeren.Hvordan søke?Søk om helse- og omsorgstjenesterKan du ikke søke om helse- og omsorgstjenester elektronisk? Papirsøknaden finner du her.Papirskjemaet sendes til:Gjøvik kommuneHelse og omsorg - Tildeling og koordineringPostboks 6302810 GjøvikDet er ingen søknadsfrist, og søknadene behandles fortløpende. Les mer om saksbehandling, klage og søknadsprosessen.Video: Hvordan bruker vi velferdsteknologi i Gjøvik kommune? Vil du se denne videoen må du godkjenne funksjonelle informasjonskapsler. Sist endret 01.12.2025 10.18