Lek
Leken er ikke bare er gøy for barna, men den er helt essensiell for at de skal kunne lære seg livsviktige ferdigheter. Derfor har leken har en sentral plass i barnehagen vår. Vi tar barns lek på alvor gjennom å sette av tid, skape et godt lekemiljø og være kloke voksne.
Risikolek er helt nødvendig for at barna skal bli robuste, ved å lære seg å mestre egen frykt, kroppen sin og å utfordre grenser for å forstå hva de tåler og ikke tåler. Uteleken er en god arena for risikolek hvor uteområdet og skogen danner rammen.

Språk
I Gjøvik kommune satses det ekstra på arbeid med språk i barnehager og skoler. Gode relasjoner skal ligge til grunn for språkstimuleringen. I lek utvikles språklige ferdigheter, og selvstendig deltakelse i lek fordrer et godt utviklet språk. Lek, relasjoner og språk trenger hverandre og støtter hverandre.
Dette er hva vi gjør i Biri barnehage for å støtte barns språkutvikling:
- Deler avdelingen i mindre grupper, med en voksen på hver gruppe.
- Den voksne er så tett ved leken som mulig for å høre hva som blir sagt og se hva som blir gjort.
- Vi er "tolk" for barna som trenger det, ved å sette ord på det som skjer i leken, følelser som oppstår og ting som brukes.
- Bruker tegn til tale.
- Vi demper vår egen stemme for å redusere støy.
- Vi bidrar til spennende lek som varer lenge, og støtter rollelek ved å bruke barnas interesser og hverdagsopplevelser vi vet de kjenner.
- Vi setter i gang aktiviteter der vi gir gode opplevelser av felleskap som kan støtte videre felleskap i lek.
- Vi har bøker som er tilpasset barnas modningsnivå og interesser, slik at barna kan oppleve mestring ved å se i/lese bøker.
- Vi undrer oss sammen og samtaler om bildene, handlingen og det barna ellers er opptatt av i boka.
- Vi dramatiserer eventyr, synger sanger og spiller musikk.
- Vi leker og improviserer med rim, rytme, lyder og ord. Humor og glede, passe mye tøys og tull er viktig.
- Vi fører samtaler, lytter og tar tur.
- Vi benytter naturlige situasjoner som måltider, garderobesituasjon, brettspill og andre bordaktiviteter til å bruke begreper vi øver på.