Fokusområder

Hos oss er lek, inne og ute den viktigste aktiviteten i barnas hverdag.

Lek

Leken er ikke bare er gøy for barna, men den er helt essensiell for at de skal kunne lære seg livsviktige ferdigheter. Derfor har leken har en sentral plass i barnehagen vår. Vi tar barns lek på alvor gjennom å sette av tid, skape et godt lekemiljø og være kloke voksne. 

Risikolek er helt nødvendig for at barna skal bli robuste, ved å lære seg å mestre egen frykt, kroppen sin og å utfordre grenser for å forstå hva de tåler og ikke tåler. Uteleken er en god arena for risikolek hvor uteområdet og skogen danner rammen. 

Gutter leker på en stor stein - Klikk for stort bilde

Språk

I Gjøvik kommune satses det ekstra på arbeid med språk i barnehager og skoler. Gode relasjoner skal ligge til grunn for språkstimuleringen. I lek utvikles språklige ferdigheter, og selvstendig deltakelse i lek fordrer et godt utviklet språk. Lek, relasjoner og språk trenger hverandre og støtter hverandre.

Dette er hva vi gjør i Biri barnehage for å støtte barns språkutvikling:

  • Deler avdelingen i mindre grupper, med en voksen på hver gruppe.
  • Den voksne er så tett ved leken som mulig for å høre hva som blir sagt og se hva som blir gjort.
  • Vi er "tolk" for barna som trenger det, ved å sette ord på det som skjer i leken, følelser som oppstår og ting som brukes.
  • Bruker tegn til tale.
  • Vi demper vår egen stemme for å redusere støy.
  • Vi bidrar til spennende lek som varer lenge, og støtter rollelek ved å bruke barnas interesser og hverdagsopplevelser vi vet de kjenner.
  • Vi setter i gang aktiviteter der vi gir gode opplevelser av felleskap som kan støtte videre felleskap i lek.
  • Vi har bøker som er tilpasset barnas modningsnivå og interesser, slik at barna kan oppleve mestring ved å se i/lese bøker.
  • Vi undrer oss sammen og samtaler om bildene, handlingen og det barna ellers er opptatt av i boka.
  • Vi dramatiserer eventyr, synger sanger og spiller musikk.
  • Vi leker og improviserer med rim, rytme, lyder og ord. Humor og glede, passe mye tøys og tull er viktig.
  • Vi fører samtaler, lytter og tar tur. 
  • Vi benytter naturlige situasjoner som måltider, garderobesituasjon, brettspill og andre bordaktiviteter til å bruke begreper vi øver på.