Fordeler ved en digital skolehverdag
En digital skolehverdag åpner for nye og spennende læringsmuligheter. Digitale verktøy gir tilgang til en verden av informasjon og ressurser som kan inspirere til utforskning, kritisk tenkning og samarbeid. Ved å bruke teknologi på en bevisst måte kan vi styrke elevenes engasjement, variere undervisningen og tilpasse opplæringen til den enkeltes behov.
Samtidig bidrar digitale verktøy til å utvikle viktige ferdigheter som problemløsning, kreativitet og samarbeid. Elevene lærer ikke bare å bruke teknologi, men også å forstå dens muligheter og begrensninger. Dette er ferdigheter som er essensielle i både arbeidslivet og privatlivet.
Kritiske perspektiver
En digital skolehverdag er imidlertid ikke uten utfordringer. Hvordan kan vi sikre at teknologien brukes på en måte som fremmer læring og ikke distraherer? Hvordan balanserer vi skjermtid med behovet for fysisk aktivitet, sosialt samspill og analoge ferdigheter?
Det er også viktig å være bevisst på ulikheter i elevenes digitale erfaringer. Noen elever har god tilgang til teknologi hjemme, mens andre møter den primært i skolen. Dette stiller krav til at skolen fungerer som en arena for å utjevne sosiale forskjeller og sikre digital inkludering.
Hva sier den overordnede delen av læreplanen?
Læreplanen LK20 vektlegger at skolen skal gi elevene kompetanse til å forstå og bruke teknologi på en ansvarlig måte. Dette handler om mer enn tekniske ferdigheter – det handler også om etisk refleksjon, digital dømmekraft og evnen til å navigere trygt i en digital verden.
Skolen skal være et sted hvor elevene lærer å være kritiske til informasjon, håndtere personvern og delta i digitale fellesskap på en ansvarlig måte.
Samarbeid med hjemmet
For at en digital skolehverdag skal bli vellykket, er det avgjørende med et godt samarbeid mellom skolen og dere hjemme.
Vi oppfordrer foresatte til å være involverte, stille spørsmål og delta aktivt i barnas digitale liv. Sammen kan vi sikre at teknologien blir et verktøy for læring og utvikling, og ikke en kilde til utfordringer.
En digital skolehverdag er en investering i fremtiden – for elevene, for samfunnet og for oss alle. Samtidig må vi hele tiden stille spørsmål, evaluere og forbedre måten vi bruker teknologi i skolen, slik at den alltid tjener formålet, som er å gi alle barn en best mulig start på livet.
Mobilfri skole
Elevene følger kommunens reglement for bruk av mobiltelefoner og digitalt utstyr.
For ungdomstrinnet skal mobiltelefoner og annet privat digitalt utstyr samles inn ved skolestart og leveres ut igjen ved skoledagens slutt.
For barnetrinnet skal privat digitalt utstyr ligge avslått i sekken.