Pedagogisk praksis

Progresjon

Med begrepet progresjon menes fremgang, læring og utvikling. Alle barn skal oppleve en progresjon i barnehagens innhold. 

Refleksjoner rundt pedagogisk dokumentasjon skaper nye erkjennelser, tolkninger eller spor som bidrar til at personalet tar valg på vegne av eller sammen med barna. Dette skjer i kontinuerlige prosesser der progresjon skapes i fellesskap.

Det er viktig at vi gir barna en balanse mellom det å oppleve mestring og å kunne strekke seg etter nye mål. Dette gir barna mulighet til å lære nye ting og få en god selvfølelse ved å mestre nye oppgaver.

I vår barnehage

  • tenker vi at de fleste barn skal gå i barnehagen i mange år og at det derfor er viktig at innholdet i barnehagen utvides i takt med barnas utviklingsnivå
  • tenker vi at barn skal få utfordringer som er tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter
  • tenker vi at opplevelsene og aktivitetene skal være lystbetonte, men barna må også utfordres på å prøve noe som i utgangspunktet ikke alltid virker like forlokkende

Omsorg

Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg både fysisk og psykisk. Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet Omsorg forutsetter gode relasjoner mellom personalet og barna. Barna må føle at de har tatt imot omsorg. Personalet skal imøtekomme barnas behov for omsorg med sensitivitet. Barn er også omsorgsgivere og må anerkjennes som dette.
Barn leker i Kråkjordet barnehage - Klikk for stort bilde

I vår barnehage

  • skal alle føle seg verdifull
  • skal alle vise omsorg for hverandre
  • kal alle ha en å leke med
  • skal alle kunne hevde sin plass og sette grenser for seg selv

De voksene i barnehagen skal

  • se på barn som likeverdige
  • være til stede for barna
  • lytte til barns meninger og ideer, og gi barna mer medvirkning over egen hverdag
  • ta vare på barnas naturlige nysgjerrighet og ta seg tid til å undre seg sammen med dem

Lek

Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek og personalet skal være bevisst på egen rolle og deltakelse i barns lek. Lek er barns væremåte og lekens egenverdi skal anerkjennes i barnehagen.

I barnehagen skal alle barn oppleve glede ,humor, spenning, og engasjement gjennom lek. Lek er den viktigste aktiviteten for barns utvikling og læring.

Gjennom leken utvikles og videreutvikles sosiale, språklige og kroppslige ferdigheter. I et lekende fellesskap legges grunnlag for barns vennskap.

I vår barnehage

  • anser vi at lek er hovedaktiviteten i barnehagen
  • ønsker vi å sette av mye tid til lek, både ute og inne
  • mener vi at å få delta i lek og få venner er grunnlaget for barns trivsel og meningsskaping i barnehagen.
  • skal leken gi barna et mangfold av erfaringer og det er de voksnes ansvar at barna tar aktivt del i leken

Barn leker i Kråkjordet barnehage - Klikk for stort bildeDanning

Barnehagen skal fremme danning. Danningsprosessen handler om å tilegne seg verdier, normer, tanker og handlingsmåter som er viktige for å kunne delta i felleskapet.

Danning skal sette barna i stand til å tenke selv, søke kunnskap, reflektere over og vurdere vedtatte sannheter, stille spørsmål og yte motstand på egne og andres vegne. En viktig del av danningsprosessen er å støtte barna i utviklingen av god selvfølelse.

Sosial kompetanse

Sosial kompetanse er nøkkelen til trivsel i fellesskapet i barnehagen. Sosial kompetanse består av et sett ferdigheter som vi ønsker at barna skal tilegne seg i løpet av barnehagetida:

  • selvfølelse
  • empati
  • prososial adferd
  • selvhevdelse
  • selvkontroll

Sosial kompetanse tilegnes av barn i samspill med hverandre og med voksne. Barn har behov for å bli sett, hørt og bekreftet og det er de voksne som er ansvarlig for relasjonen. Det er de voksnes ansvar å skape et inkluderende miljø der barna verken opplever å bli krenket eller kommer til å krenke andre.

Å være sosial kompetent er grunnleggende for det livet vi får som voksne. Samvær med andre barn og voksne i barnehagen gir barna unike muligheter til å praktisere sosiale ferdigheter og utvikle sosial kompetanse. 

Robuste barn

I Kråkjordet barnehage ønsker vi å være med å bevare barns gode selvfølelse. Vi vil bidra til å utvikle og støtte hver og en til robuste barn.

Vi jobber etter denne definisjonen på robuste barn:

  • Barn som er stolte
  • Barn som er ansvarlige
  • Barn som er omsorgsfulle
  • Barn som er oppmerksomme
  • Barn som har pågangsmot
  • Barn som kommuniserer
  • Barn som løser konflikter
  • Barn som innordner seg
  • Barn som konsentrerer seg
  • Barn som holder fokus
  • Barn som tåler å streve

Barn leker i Kråkjordet barnehage - Klikk for stort bildeLæring

Barnehagens pedagogiske praksis skal bygge på et helhetlig læringssyn hvor omsorg, danning, lek, læring, språk og sosial kompetanse henger sammen. Barn lærer gjennom lek og samspill med andre.

Barnehagen skal tilby rike og varierte opplevelser og erfaringer og gi rom for undring, utforsking og nysgjerrighet. Barnet skal møte utfordringer tilpasset sitt utviklingsnivå, både i formelle aktiviteter og i spontane sammenhenger i hverdagen.

I vår barnehage

  • har vi et helhetlig syn på læring
  • skal vi møte barnas undring, nysgjerrighet og vitebegjær på en måte som stimulerer til ønske om videre læring
  • foregår læring i anerkjennende relasjon til andre
  • mener vi barna lærer best med autentiske opplevelser i et naturlig miljø