Hva er grovmotorikk og finmotorikk?
Utviklingen på barn deles inn i to motoriske måter, grovmotorikk og finmotorikk. Men hva er egentlig forskjellen på disse?
Grovmotorikk er de store bevegelsene et barn gjør som involverer de store kroppsmusklene. Dette kan være kryping, krabbing, sitting, gåing og lignede.
Med finmotorikk mener vi de minste og mest detaljerte bevegelsene, for eksempel i hender og fingre. Det kan å plukke opp gjenstander, spise med gaffel, peke, slå leker mot hverandre og lignende.
Typisk nivå for ulike aldersgrupper
Grovmotorikk
- Sterk og god hodekontroll i alle stillinger.
- Perioden preges av en sterk utforskertrang. Forflytning mot underlaget kommer inn i form av kryping og rulling. Dette øker symmetri mellom kroppssidene, samt bedre koordinering.
- Leddene beveges fullt (bevegelsesutslag).
- God rotasjon i rygg og store ledd.
- Støttereaksjoner utvikles; barnet tar seg for når det mister balansen. Først fremover, deretter til siden, til slutt bakover.
- Ryggleiet er stabilt, leker med beina og har munn-fotkoordinasjon.
- Mageleiet er stabilt, forskyver vekt fra albue til albue, manipulerer leker. Kan etter hvert løfte en arm og ta leke.
- Kommer etter hvert opp i halvt sittende via sideleie.
- Tar støtte med strake armer i mageliggende.
- Noen inntar krabbestilling og gynger – forberedelse til krabbing.
- Barnet utfordrer balansen.
Finmotorikk
- Tommel, pekefinger og langfinger kan holde gjenstander mot håndflaten.
- Armen kan strekkes jevnt og presist mot et ønsket objekt.
- Flytter leker fra hånd til hånd.
- Kan holde leke med en hånd og gripe ny med den andre
- Begynner å benytte fingrene mer i grepet.
- Begynner å få til viljestyrt slippebevegelse.
Grovmotorikk
- Krabber med diagonale, kryssende bevegelser.
- Mer nyanserte bevegelser i hofter, knær og ankler.
- Setter seg selv opp, sitter støtt.
- Reiser seg til stående med støtte.
- Full vektbæring på ledd.
- Symmetri i kropp og bevegelser.
- God rotasjon i rygg, skuldre og hofter.
- God balanse i horisontalplanet.
- God koordinasjon med diagonal vektoverføring fra side til side.
Finmotorikk
- Slår leker mot hverandre.
- Økt stabilitet i håndledd, og fingertuppene kan brukes mer i grepet.
- Utvikler pinsettgrep.
- Peker.
- Kan slippe gjenstander bevisst opp i en beholder.
Grovmotorikk
- Står uten støtte.
- Går uten støtte – bredsporet gange.
- Lite fotavvikling, foten kan virke flat og uten fotbue.
- Nedsatt balanse; armer styrer og kontrollerer likevekt.
- Mestrer etter hvert start-stopp.
- Kan begynne å gå baklengs.
- Klatrer i stoler.
- Krabber i trapp.
- Går trapp med støtte.
- Perioden preges av aktivitet. Prøver ut høyder, retninger og avstander, men er fremdeles motorisk usikker. Mye knall og fall. Må ofte gå tilbake til primærmotorikken når ting blir avansert – setter seg ned på golvet mens en manipulerer en leke.
Finmotorikk
- Begynnende utvikling av hånddominans
- Differensiering mellom hendene; ikke parallelt og symmetrisk, men ulike bevegelser med høyre og venstre hånd.
- Enkel klossbygging.
- Spiser med skje.
- Varierer grep avhengig av størrelse, form og vekt på det som skal gripes.
- Kan slippe for eksempel rosiner i en liten flaske.
- Begynner så smått å manipulere gjenstander i hånda.
Grovmotorikk
- Trener inn funksjonene; gjentar mange ganger. Automatiserer.
- Begynnende fotavvikling.
- Begynnende, diagonal medbevegelse i armene.
- Bedre start-stopp.
- Skifter retning ved gange og løping.
- Løper – begynnende mestring av temposkifte.
- Hopper på flat fot.
- Setter seg på huk og reiser seg.
- Går trapp alene, men holder seg i rekkverk, og setter samme bein opp først.
- Går baklengs og sidelengs som 2-åring.
- Kaster/sparker ball i balanse, men tar ikke mot.
Finmotorikk
- De fleste har et statisk umodent grep når de tegner, bevegelsen kommer fra albuen, skulder og overkropp.
- Bygger tårn med klosser.
- Spiser med gaffel.
- Klipper hakk i ark, og noen begynner å klippe over et ark på 15 cm.
- Kan fortsatt være vanskelig å slippe hurtig.
Grovmotorikk
- Koordinert diagonalgange med rotasjon i overkropp.
- Løp: Mer armsving, mer diagonalt mønster overkropp-underkropp og mer fotbevegelser i frasparket.
- Går på tå.
- Bråstopper, svinger, skifter retning.
- Går trapp opp vekselvis med høyre og venstre bein, og uten støtte. Trapp ned varierer med høyden på trinnene.
- Hopper gjentatte hopp på stedet med samlede bein (4-åring kan hoppe over snor på 20 cm).
- 4-åringen står på ett bein i korte stunder (1-2 sek), balanserer hel mot tå på strek 3-4 skritt og hinker 1-2 hink.
- Kan sykle på trehjulssykkel.
- Tar imot stor ball med hendene, og liten ball med kroppen og hendene.
Finmotorikk
- Starter utvikling fra statisk umodent grep på blyanten med bevegelse i håndledd, til dynamisk grep med bevegelse i fingrene.
- Heller drikke i koppen.
- Bygger horisontalt og vertikalt med klosser (4-åring kan bygge tårn av 9 klosser (2.5 cm)).
- Kan putte en og en mynt opp i boks med en hånd.
- Mer konsekvent bruk av to hender samtidig, i koordinerte handlinger.
- Klipper på en linje som er 15 cm lang, og begynner å kunne klippe ut en sirkel. Støttehånden holder arket stabilt.
Grovmotorikk
- Rask, diagonal gange med strekk og utoverrotasjon i hofter, samt pendelsving med armer.
- Diagonalgange i trapp.
- 5-åringen står på ett bein i korte stunder (4-5 sek), balanserer hel mot tå på strek 11-12 skritt og hinker 5-6 hink.
- Balanserer på lav bom.
- Klatrer og hopper ned fra større og større høyder.
Finmotorikk
- Tegner figurer og seg selv
- Begynner å kunne klippe ut en firkant.
Grovmotorikk
- Går med fotavvikling.
- Mer flyt i gangen.
- Svev i løp og hopp.
- Hopper lengde med tilløp.
- 6-åringen står på ett bein i 10 sek, balanserer hel mot tå på strek 20 skritt og hinker 20 hink, lett og rytmisk.
- Reiser seg symmetrisk fra gulvet uten støtte.
- Tar imot liten ball.
- Flinkere i planlegging, bedre på gjennomføring.
- Hopper strikk.
- Stuper kråke.
Finmotorikk
- Aktive og presise håndbevegelser.
- Bruker fingrene mer differensiert.
- Legger puslespill.
- Klipper ut en firkant.
- Syr.
- Bruker verktøy.
- Smører brødskiva selv.
Grovmotorikk
- Mange har en vekstpurt – blir mer klossete og rastløse.
- Holder takten.
- Bedre balanse.
- Sykler.
- Svømmer.
- Vekselhopp.
- Paradis.
- Hoppe tau – komplisert.
- Kaster ball med tyngdeoverføring.
- Spretter ball.
Finmotorikk
- Kan manipulere gjenstander i hånda.
- Blyantgrepet nærmer seg ferdig utviklet, og hos de fleste begynner bevegelsen i fingrene.
- Kan bruke hender asymmetrisk – kniv og gaffel
- Klipper ut en rekke former.
- Bruker verktøy.