Pedagogisk praksis

 

Lite barn som krabber gjennom rør - Klikk for stort bilde

Progresjon

Med begrepet progresjon menes fremgang, læring og utvikling. Alle barn skal oppleve en progresjon i barnehagens innhold. 

Det er viktig at vi gir barna en balanse mellom det å oppleve mestring og å kunne strekke seg etter nye mål. Dette gir barna mulighet til å lære nye ting og få en god selvfølelse ved å mestre nye oppgaver.

I vår barnehage er

  • det primærkontakt som følger opp barn over tid og på den måten kjenner sine barns utvikling og behov
  • ansatte som er sensitive for og oppmerksomme på hvert enkelt barns behov og utvikling
  • en balanse mellom støtte og motivasjon fra de ansatte ut fra barnets behov

 

Barna aker i barnehagen - Klikk for stort bilde

Lek

I barnehagen skal alle barn «oppleve glede, humor, spenning, og engasjement gjennom lek- alene og sammen med andre. Lek er den viktigste aktiviteten for barns utvikling og læring. Gjennom leken utvikles og videreutvikles sosiale, språklige og kroppslige ferdigheter. I et lekende fellesskap legges grunnlag for barns vennskap.

I vår barnehage er

  • ansatte oppmerksomme på barns lekeinitiativ
  • barnehagehverdagene er organisert på en slik måte at barna har tid til lek
  • det godt utvalg av lekemateriell

 

Barnehagepedagogen leker med barne - Klikk for stort bilde

Omsorg

Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg både fysisk og psykisk. Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet.

Omsorg forutsetter gode relasjoner mellom personalet og barna. Barna må føle at de har tatt i mot omsorg. Personalet skal imøtekomme barnas behov for omsorg med sensitivitet. Barn er også omsorgsgivere og må anerkjennes som dette.

I vår barnehage har

  • alle ansatte har god kunnskap om betydningen av trygg tilknytning
  • ansatte respekt for barns grenser for fysisk kontakt
  • vi måltider med fokus på ro og trivsel

 

Barna lager snøkaker - Klikk for stort bilde

Danning

Barnehagen skal fremme danning. Danningsprosessen handler om å tilegne seg verdier, normer, tanker og handlingsmåter som er viktige for å kunne delta i felleskapet. Danning skal sette barna i stand til å tenke selv.

En viktig del av danningsprosessen er å støtte barna i utviklingen av god selvfølelse.

I vår barnehage

  • er de ansatte anerkjennende i møte med barn og er bevisst rollemodeller
  • får barn medansvar i hverdagen
  • støtter og veileder vi barn i konfliktsituasjoner

 

Jente balanserer med tau - Klikk for stort bilde

Læring

Barnehagens pedagogiske praksis skal bygge på et helhetlig læringssyn hvor omsorg, danning, lek, læring, språk og sosial kompetanse henger sammen. Barn lærer gjennom lek og samspill med andre.

Barnehagen skal tilby rike og varierte opplevelser og erfaringer og gi rom for undring, utforsking og nysgjerrighet. Barnet skal møte utfordringer tilpasset sitt utviklingsnivå, både i formelle aktiviteter og i spontane sammenhenger i hverdagen.

I vår barnehage tilbyr vi

  • en trygg og forutsigbar hverdag
  • tverrfaglig temaarbeid gjennom året
  • bevisst valg av lekemateriell, spill m.m.