1000 kroner ekstra i sosialhjelp utbetales i desember

NAV Gjøvik utbetaler 1000 kroner ekstra til alle som har mottatt økonomisk sosialhjelp i desember.  Takket være ekstrainnsats fra ansatte vil alle få utbetalt de ekstra pengene før jul.

Det er Stortinget som 21. desember vil vedta at alle som mottar økonomisk sosialhjelp skal få 1000 kroner ekstra. I tillegg vil det bli gitt 1000 kroner pr. barn og ytterligere 1000 kroner til stønadsmottakers samboer/ektefelle med felles forsørgelsesplikt. Denne ekstra utbetalingen vil bli gitt uten ny søknad.

Opptil hver enkelt kommune

Stortinget har bedt kommunene om å gi mottakere av sosialhjelp en ekstra utbetaling i desember. Det er likevel  opp til den enkelte kommune å finne den mest hensiktsmessige måten å gjøre dette på.

- Utbetaling før jul ville ikke vært mulig dersom vi skulle ventet til vedtaket på Stortinget 21. desember, sier NAV-leder i Gjøvik, Reidun Karlsen.

Ekstrainnsats i NAV Gjøvik

I Gjøvik kommune fikk politikerne allerede onsdag 14. desember presentert saken i formannskapet, og vedtaket ble fattet i kommunestyremøtet 15. desember. Administrasjonen og politikerne har i fellesskap sikret en rask beslutning, slik at pengene kan nå ut til flest mulig av sosialhjelpsmottakerne før jul.

Medarbeidere i NAV fattet de første vedtakene samme ettermiddag som kommunestyret behandlet saken.

- Vi omdisponerer ansatte med mål om å fatte ca 300 vedtak før jul, og regner med å utbetale mellom 600.000 og 700.000 kroner. Vi gjør alt vi kan for at flest mulig skal få pengene på konto før jul, og mange medarbeidere gjør nå en ekstra innsats før de selv kan ta juleferie sier NAV-sjefen.