Anne Bjertnæs blir historisk ordfører i Gjøvik

Anne Bjertnæs (H) og Torvild Sveen (Sp) bytter roller i Gjøvik etter høstens valg.

Forhandlingene mellom partene har pågått siden valgresultatet ble klart. Det vil si at det har vært forhandlinger i over to uker mellom Senterpartiet, Høyre, Venstre, KrF og Frp. De fem partiene har også inngått et samarbeid med det nye partiet Industripartiet (INP), som kom inn i med en representant.

Første kvinnelige ordføreren i Gjøvik

Høyre gjorde et godt valg i Gjøvik i år og endte på 21,1 prosent. Det er en økning på 2,1 prosentpoeng siden forrige kommunevalg. Høyre ble dermed litt større enn Senterpartiet som endte på 19,5 prosent og hadde en nedgang på 3 prosentpoeng.

Når Anne Bjertnæs tar over ordførerrollen etter Torvild Sveen i det kommende, konstituerende møtet 19. oktober, blir hun historisk. Hun bli da nemlig kommunens første kvinnelige ordfører.

- Jeg må tillate meg å bli litt personlig. Dette viser at det er mulig for jenter å søke mulighetene og klatre helt til topps. Jeg er glad for at vi sammen har kunnet knuse det glasstaket - også på Gjøvik, sa Bjertnæs i pressemøtet onsdag ettermiddag.

Sveen blir varaordfører og utvalgsleder

Både Bjertnæs og sittende ordfører Sveen var klare på at de begge ønsket ordførervervet. Etter forhandlingene ble det klart at Torvild Sveen trakk det korteste strået og ender som varaordfører. I tillegg blir han leder for utvalg for helse, velferd og mestring.

Den kommende varaordføreren understreker at det ikke er aktuelt å være sur og bitter for at han må bytte rolle med Bjertnæs.

- For hver dag vi sitter og er sure, er det en annen kommune som tar Gjøviks plass. Det kan vi ikke tillate oss. Vi har mye mer vi skal utrette, kommenterte Sveen.