Åpning av friluftshuset og bybadstua i Fredevika

Velkommen til åpningen av den nye bybadstua onsdag 20. oktober klokken 18:00.

Nå skal vi feire den fantastiske dugnaden fra lokalt næringsliv, kommunen og frivilligheten som har skapt et unikt bygg for å gjøre Mjøsa mer tilgjengelig for friluftsliv.

Hvor er friluftshuset?

Friluftshuset ligger ved seilbåthavna i Fredevika, langs Mjøsstranda på Gjøvik. Du kan enten parkere ved Plantasjen eller nedenfor Steinerskolen. Kommer du med tog eller buss, tar det cirka 10 minutter å gå fra sentrum.

Booke friluftshuset

Friluftshuset kan bookes av både privatpersoner og bedrifter. Når du skal booke badstuen kan du enten kjøpe en enkeltbillett eller leie hele huset. Når du har booket badstuen vil du vil få tilsendt en kode på din telefon noen minutter før ditt besøk, som vil åpne døra.

Det er viktig å huske på at Friluftshuset drives med stor grad av frivillighet . Det er da viktig at du vasker og rydder etter deg selv, så det blir hyggelig for nestemann som kommer.

Book Friluftshuset hos DNT Gjøvik og Omegn

Slik feirer vi

• Feiringen starter med et spektakulært kulturinnslag
  • Taler
  • Dag Terje Klarp Solvang, generalsekretær i DNT snakker om betydningen av friluftsliv
  • Snorklipping
  • Demonstrasjon av badstua og bruken av plassen
  • Enkel servering

Hva skal skje her fremover?

Huset skal gjøre Mjøsa mer tilgjengelig for friluftsliv og bading, og drives av DNT Gjøvik og Omegns frivillige. De vil tilby utlån av utstyr som kano, kajakk og padlebrett, og opplæring for å kunne bruke utstyret og Mjøsa på en trygg måte. Huset leies ut til foreninger og andre som trenger et lokale for samlinger og kurs i friluftslivsregi.

Bybadstua

Badstua skal være åpen for alle som ønsker å bruke den. DNT Gjøvik og Omegn kommer ganske snart med en nettside hvor man kan booke tid. Vi kommer med mer informasjon så fort det er klart.

Bygget vil bli tatt hånd om av frivillige. Derfor er bruken basert på tillit og at brukere vasker og rydder etter seg selv for å gjøre det hyggelig for neste besøkende.

Nå er vi bare så glade for at vi får muligheten til å fylle dette fantastiske bygget med liv!

Fakta om Friluftshuset i Fredevika

Friluftshuset er tegnet av de dansk-norske arkitektene Zeuthen + Stjern, som et godt sted å være både ute og inne. Her er du i kontakt med elementene tett på vann, vind og himmel. Huset har fantastisk utsikt mot Mjøsa, og store vinduer dekker hele mjøssiden av badstuen.

Bygging er finansiert gjennom et spleiselag mellom Gjøvik kommune og lokalt næringsliv.

Bedrifter og organisasjoner som har bidratt

• Syljuåsen
  • Hunton