Årsrapport 2022

Årsrapport for 2022 er nå klar!

I årsrapporten gir kommunedirektøren et overblikk over status for kommunen etter året som var - med vurdering av måloppnåelse, økonomisk resultat og påpekning av viktige aktiviteter og hendelser, både på overordnet nivå og innenfor de ulike sektorer. Dokumentet inneholder også aktuell statistikk med analyse.

Les årsrapporten for 2022

Kommunedirektørens forord

To år med koronapandemi har vist hvilken endringskompetanse og tilpasningsdyktighet Gjøvik kommune har. En formidabel jobb er gjort, stort sett av eksisterende personell, i kommunens helse- og omsorgstjenester.  Dette er gode erfaringer som vi som organisasjon vil ta med oss videre i både beredskapsarbeid og videreutvikling av kommunens tjenester.

Da de nasjonale smitteverntiltakene ble avviklet økte naturlig nok sykefraværet, spesielt i de første månedene i 2022. Sykefraværet har derfor også økt fra 10,9 til 11,2 prosent. Økningen kan derfor forklares, men det samlede sykefraværet er fortsatt for høyt og noe vi som organisasjon må arbeide videre med. Årsakene til sykefravær er sammensatt. Tiltakene må gjenspeile det. Det er særlig viktig at vi klarer å jobbe godt med det fraværet som skyldes forhold på jobb, blant annet gjennom godt arbeid med HMS og ledelse. Vi merker allerede at der vanskelig å rekruttere nok medarbeidere, særlig innenfor helse og omsorg, men også på andre områder. Dette vil bli forsterket i årene fremover på grunn av den demografiske utviklingen. Det er derfor veldig viktig at vi blir gode på nærværarbeidet slik at flest mulig av våre medarbeidere trives og ønsker å fortsette å jobbe hos oss.

Presset i spesielt kommunens helse- og omsorgstjenester er høyt, både økonomisk og personellmessig forstand. Fastlegekrise, en underfinansiert samhandlingsreform, økende kompleksitet i tjenestene og økt forventningsnivå hos innbyggerne skaper store konsekvenser for tjenestene. Kommunens utfordringer er derfor mer sammensatt enn kun en pågående eldrebølge med flere eldre og færre skatteytere. Moderne velferdsteknologi er her tatt i bruk for å møte både hjelpebehov og utvikling av effektiv drift nå og i framtida. Helsepersonellekommisjonen som leverte sin rapport nylig konkluderer med at det i fremtiden vil måtte bli færre ansatte per pasient i helsetjenesten. Dette er en stor utfordring fremover som vi må løse i fellesskap.

Både sektor helse og omsorg og oppvekst er veldig viktige i mange innbyggeres hverdagsliv. At vi klarer å tilby disse tjenestene effektivt og med god kvalitet fremover er helt nødvendig. Det utviklingsarbeidet som skjer i disse sektorene er helt avgjørende.

Etter flere år med befolkningsnedgang kan Gjøvik for 2022 vise til 296 flere innbyggere i 2022, og kommunen har nå 30 563 innbyggere ved årets slutt. Noe av forklaringen er mottak av flyktninger etter Russlands invasjon av Ukraina, men det er også langt færre innenlands utflyttinger fra kommunen i løpet av året.

Krigen i Ukraina påvirker oss alle. Uhyggelige bilder og historier formidles til oss gjennom media hver dag. I Gjøvik har mange bidratt gjennom å sende nødvendige forsyninger og penger. Gjøvik kommune har bidratt økonomisk gjennom bidrag til vår polske vennskapsby, Kraznystaw, som ligger nær grensen til Ukraina. Kraznystaw har mottatt svært mange flyktninger, og hadde stort behov for bistand for å kunne ta imot flyktningene.

Krigen påvirker også Gjøvik kommune på ulike måter. I 2022 har det vært arbeidet mye med beredskap blant annet fordi faren for dataangrep er økt. Vi har også hatt økt fokus på tilfluktsrom og på egenberedskap.

2022 har vært et år med høy inflasjon og særlig høye energipriser. Det påvirker innbyggerne våre som har fått mindre økonomisk handlingsrom. For å kompensere noe for de som har minst, ble det utbetalt 1000 kroner ekstra til sosialmottakere før jul, samt 1000 kroner ekstra for hvert barn de forsørget.

Prisveksten og demografiske utviklingen påvirker også kommuneøkonomien. Kommunens økonomiske situasjon er i løpet av året blitt forverret. Den økonomiske bærekraften og det økonomiske handlingsrommet for fremtidige kommunestyrer og generasjoner med innbyggere er redusert. Gjøvik kan vise til et negativt netto driftsresultat for 2022 på -25 mill. kroner eller – 0,8 prosent av samlede brutto driftsinntekter. Som følge høy investeringsaktivitet har kommunens lånegjeld økt betydelig. Så lenge Gjøvik kan betjene sin lånegjeld er det ingen fare, men med en økonomisk ubalanse og reduserte oppsparte reserver er ikke dagens økonomiske situasjon bærekraftig på lang sikt. For å bedre den økonomiske bærekraften i Gjøvik kommune ble det i 2022 påbegynt en omfattende organisasjonsgjennomgang. Prosjektet vil fortsette ut 2023.

Like viktig for bærekraftig utvikling er at vi jobber godt med befolkningstallet i kommunen. Bolyst og  gode arbeidsplasser er viktige faktorer for å få til det. I 2022 har det vært en positiv utvikling i antall arbeidsplasser i Gjøvik, og det bygges mye- både næringsbygg og boliger. Det er svært viktig at vi også fremover klarer å prioritere satsing på samfunnsutvikling og næringsutvikling.

Gjøvik kommune er vertskommune for NTNU. I 2022 signerte kommunen og NTNU en del to til universitetskommuneavtalen. Denne delavtalen har partene følgende målsettinger: styrke studentsamarbeidet, flere forskningsprosjekter, minst en offentlig pH. D. i avtaleperioden og styrke samarbeidet om kompetansedeling.

På tross av alle utfordringene har kommunen levert gode tjenester på mange områder. Kommunedirektøren vil derfor takke medarbeidere, tillitsvalgte, politikere og innbyggere for bidraget til tjenesteyting i og utvikling av Gjøvik kommune og for godt samarbeid i 2022.

Kari Sollien
kommunedirektør