Årsrapporten for 2023 er klar

I årsrapporten gir kommunedirektøren et overblikk over status for kommunen etter året som var - med vurdering av måloppnåelse, økonomisk resultat og påpekning av viktige aktiviteter og hendelser, både på overordnet nivå og innenfor de ulike sektorer. Dokumentet inneholder også aktuell statistikk med analyse.

Her kan du lese årsrapporten

Noen viktige begivenheter og nøkkeltall fra 2023

• Kommunen fikk nytt kommunestyre, og Anne Bjertnæs fra Høyre ble Gjøvik første kvinnelige ordfører.
  • Befolkningsvekst i Gjøvik! Gjøvik hadde 30 903 innbyggere ved 4. kvartal 2023, en positiv vekst på 340 innbyggere fra 30 563 ved siste rapportering i 2022.
  • Kommunen tok imot 201 flyktninger, de fleste kom fra Ukraina.
  • Kommunen satser på bolyst og folkehelse gjennom arbeidet med å skape gode møteplasser rundt om i kommunen og by- og stedsutvikling. I 2023 har vi jobbet med dette i Biri, Snertingdal, Hunndalen og i Gjøvik sentrum. Prosjektet om å utvikle Gjøvikstranda til et område for både innbyggere og gjester er godt i gang.
  • Sommeren 2023 ble preget av mye ekstremvær. I juli kom det ekstremnedbør med opp til 100 mm på et døgn under «Vesle-Hans». I august kom «Hans» med mye nedbør over en lengre periode som førte til 200 års flom i Hunnselva og andre sidevassdrag. Uværet påførte mye skader på kommunal infrastruktur som veg, vann og avløp, overvannsledninger, pumpestasjoner, turstier og friluftsområder.
  • I oppvekst har det vært prioritert arbeidet med å styrke forebyggende arbeid og helhetlige og tverrfaglige tjenester til barn, unge og deres familier. Sektoren har bygd opp og tatt i bruk den digitale samhandlingsmodellen BTI (Bedre tverrfaglig innsats) i løpet av 2023.
  • Velferdsteknologi spiller en avgjørende rolle i vår innsats for å sikre trygghet, trivsel og omsorg for våre innbyggere. Gjennom en rekke innovative løsninger ønsker vi å legge til rette for et bedre og mer selvstendig liv i hjemmet, samtidig som vi opprettholder en høy standard for omsorg og helsetjenester. I 2023 har vi testet ut bevegelsessensorer og sporingsteknologi på alle våre omsorgssentre.
  • 51 par ble vigslet.

Investeringsprosjekter og bygging

Det skjer mye i Gjøvik. Både kommunen og private investerer i ulike bygg, boliger og næringsutvikling. Kommunens investeringer har store og viktige ringvirkninger. Det medfører arbeidsplasser i en byggebransje som opplever nedgangstider, gir arbeidsplasser som er gode å jobbe i for våre ansatte og utvikler bygdene og byen vår. I fjor startet vi med en langtidsplan for investeringer som går over 10 år. En lang horisont på planlegging av investeringene er nødvendig for riktig prioritering og for å unngå at gjeldsbyrden blir for stor.

Noen viktige milepæler i 2023:

• Kontraktsinngåelse og oppstart Snertingdal omsorgssenter
  • Kontraktsinngåelse og oppstart rehabilitering av svømmehallen i Røverdalen
  • Kontraktsinngåelse og oppstart av parkeringshus og studentboliger sammen med Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (SiT)
  • Oppstart av bygging av omsorgsboliger for personer med funksjonsnedsettelse på Lillekollen.
  • Nye Kauffeldts plass ble offisielt åpnet 19. august 2023
  • Nye Biri barnehage og barneskole ble ferdig desember 2023

Økonomien i Gjøvik kommune

Regnskapet er gjort opp i balanse og viser en solid netto driftsresultat på 123,9 millioner kroner eller 3,8 prosent av brutto driftsinntekter. Mye av dette skyldes engangsinntekter fra finans- og gjeldsforvaltning, ekstra skjønnsmidler på grunn av ekstremværet «Hans» og lavere pensjonskostnader.

Netto driftsresultat i prosent av brutto driftsinntekter viser hvor stor andel av kommunens driftsinntekter som gjenstår etter at kommunens driftsutgifter og netto renter og avdragsutgifter er dekket inn. Netto driftsresultat kan enten brukes til finansiering av investeringer eller avsettes til senere bruk. Et godt netto driftsresultat (på over 1,75 % over tid) er en av de viktigste indikatorene for sunn og bærekraftig økonomisk styring av kommunen.

Kommunens egen lånegjeld har økt fra 2 438 millioner kroner til 2 684 millioner kroner, dvs. 83,1 prosent av brutto driftsinntekter.

Framtidige pensjonskostnader har økt med 156,1 millioner kroner, eller 4,8 prosent av brutto driftsinntekter.

Selv om resultat er solid, bidrar økende lånegjeld og framtidige pensjonskostnader til økt økonomisk risiko og redusert økonomisk handlingsrom i årene framover.

Kommunedirektørens vurdering er at Gjøvik har et uendret økonomisk handlingsrom og en tilfredsstillende evne til å håndtere dagens økonomiske risiko.