Biringene får SMS og kan bidra til utvikling av bygda si

Torsdag 4. mars går det ut SMS til alle biringer over 15 år og som har mobilabonnement.

Totalt 2800 innbyggere på Biri får dermed mulighet til å si sin mening om hvordan de ønsker at bygda skal bli. Hva er du stolt av? Hva synes du ikke er så bra? Hva mener ditt favorittsted? Hva mener du er det viktigste tiltaket for å gjøre Biri til et enda bedre sted å bo? Dette er de fire spørsmålene innbyggerne skal gi svar på via SMS. I tillegg kan de mest ivrige gå inn på ei egen biriside på hjemmesida til kommunen.

Her kan du lese mer om prosjektet og de ulike områdene vi ønsker å utvikle på Biri

Ny E6, industri, frivillighet og alt annet

På denne sida kan du gå inn på akkurat det temaet du er mest opptatt av å fylle på med enda flere innspill.

- Vi håper at flest mulig vil være med på å forme Biris framtid. Håpet er jo også at Biri vil bli så attraktivt at vi kan trekke til oss enda flere innbyggere til denne fine plassen, sier ordfører Torvild Sveen. Han er som kjent en smule inhabil i det spørsmålet, etter å ha bodd på Biri så å si hele livet.

Ikke bare digitale innspill

Men det er ikke bare de digitale innbyggerne våre som skal få si sin mening.

Mari Cathrine Brostuen Hagen er hyret inn i en midlertidig stilling som samhandler for Biri bygdelab. Fra nå og fram til utgangen av april skal hun være tilgjengelig for biringene fire timer mandag-torsdag. Hun vil da ha base på det nye, flotte omsorgssenteret i Biri, men har også planer om både å besøke skoler og rusle noen turer rundt om i bygda.

Har mange planer om involvering

- Vi har også planer om å ha noen arrangment, men hvor og hvordan avhenger litt av denne koronaen. Opprinnelig hadde vi planlagt å være med hjemmetjenesten rundt for å nå ut til de eldste. Det går jo ikke an nå, så da håper jeg på besøk her på omsorgssenteret - eller de kan ringe eller sende brev til meg. Alle innspill mottas med takk, sier Hagen.

Også hun har god kjennskap til Biri der hun bodde fram til hun fylte åtte år. Hun har også jobbet i barnehage i bygda, og var også mye på Biri i barne- og ungdomsåra etter at de flyttet - da på besøk hos bestefaren sin.

Planen var å ha en kickstart med konsert med nok en biring, Hege Øversveen, den dagen innbyggerne får SMS. Også denne planen  måtte skrinlegges på grunn av korona.

- Vi får håpe at vi får til noen fine arrangement utendørs i alle fall når været blir litt varmere, sier Hagen.