Bli med på laget for et mer demensvennlig samfunn

Gjøvik kommune signerte i 2015 avtalen om å bli et mer demensvennlig samfunn.

Målet med den landsomfattende kampanjen er at mennesker med demens skal møte forståelse, respekt og støtte fra de gruppene i befolkningen som de trenger hjelp fra.

Hvorfor må vi som samfunn bli mer demensvennlig?

Vi lever lengere enn før. I årene som kommer vil stadig flere få demens, og det vil bli et behov for å legge bedre til rette slik at personer med demens lettere kan fortsette å delta i lokalmiljøet.

Kampanje for et demensvennlig samfunn vil gjøre det mulig for dem å utføre vanlige hverdagsaktiviteter, som for eksempel:

• Å handle, bruke offentlig transport og kommunisere med offentlige myndigheter.
  • Delta i foreningsliv, være i fysisk aktivitet, bruke kulturaktiviteter som for eksempel bibliotek, kino og konserter.

Her kan du lese mer om demensvennlig samfunn.

Hvordan kan du og din arbeidsplass eller andre nettverk bidra?

Nasjonalforeningen for folkehelsen har utviklet et gratis undervisningsopplegg på 1 time til personell i offentlig og privat servicenæring i hvordan de best mulig kan møte mennesker med demens.

Bedrifter og servicenæringer som er kurset får et klistremerke som de kan henge lett synlig. Dette kan være et konkurransefortrinn for bedriften.

Er du eller din bedrift, forening eller nettverk interessert i å få undervisning og diplom for utført kurs?

Da kan du tar kontakt med oss i demensvennlig samfunns arbeidsgruppa så gjør vi en avtale som passer dere.

Arbeidsgruppe for demensvennlig samfunn Gjøvik - Klikk for stort bildeDemensvennlig samfunns arbeidsgruppe består av Liv Thorsen og Hanne Malm fra Nasjonalforeningen Gjøvik demensforening, Britt Holstad Torp fra Prydkunst og Hilde Berit Hasle, Janicke Lundhaug og Britt-Line Dunserud fra Gjøvik kommune Franziska Schminke

Nasjonalforeningen Gjøvik demensforening:

Demenskoordinator i Gjøvik kommune: