Den nye perla ved Mjøsa reiser seg

I løpet av høsten kan innbyggerne i Gjøvik kose seg med badstue med verdens vakreste utsikt: Mjøsa. Og de tøffeste kan enkelt komme seg ned i vannet hvis de trenger avkjøling.

- Blir det ikke fint?, bylabsjef, Anne Marthe Dahl Zettervall og prosjektleder for Gjøvik kommune, Sergio Penades Olaso er skikkelig stolt av badstua som reiser seg helt nede ved vannkanten i Fredevika. Området er iferd med å bli slik innbyggerne i kommunen har drømt om.

Godt samarbeid med næringslivet

Badstua i Fredevika er et bylabsamarbeid mellom Hunton, Syljuåsen, Natre, DNT og Gjøvik kommune.

Kostnaden er anslått å være 2 millioner kroner. Bedriftene bidrar med materialer, ressurser og arbeidstimer for å realisere bybadstua. Det innebærer at Hunton bidrar med massivtre, Natre med vinduer og Syljuåsen med bygging.

Opprinnelig skulle badstua ha vært ferdig litt tidligere, men som i de fleste byggeprosjekter, dukket det opp noen skjær i sjøen.

- Men jeg må virkelig skryte av Syljuåsen. Forsinkelsen skyldes ikke dem, skryter bylabsjefen. Hun benytter også anledningen til å skryte av samarbeidet med Gjøvik Seilforening.

- De bidrar med godt miljø i området, og ikke minst nydelig utsikt for den som sitter utenfor badstua og tar seg en kaffekopp. Da ser du nemlig rett nedpå havna, forteller Anne Marthe Dahl Zettervall.

Bilde av trappa ned til Mjøsa. - Klikk for stort bildeHer skal det støpes slik at det er enkelt å komme seg ut av badstua og ned i vannet. Det blir også tilrettelagt for bevegelseshemmede. Annika Birkelund

Badekulp med sand og friluftssenter

Sjøl om badstua er litt forsinket, har det likevel skjedd mye på området allerede. Badekulp med sand har gjort plassen til et svært populært utfartssted både for småbarnsfamilier og andre.

Etter hvert vil DNT Gjøvik og omegn etablere et friluftssenter på området hvor det vil bli muligheter for både kursing, bruk av kano, kajakk, roing og svømming.

Noen fine, orange strandstoler ble plassert allerede i fjor. En stor grill er allerede på plass og senere i sommer kommer det mer møbler. Et skikkelig toalettanlegg kommer også i løpet av høsten.

- Hvis ikke dette blir ei perle, så vet ikke jeg, sier Anne Marthe Dahl Zettervall og smiler så bredt at det nesten går rundt.

Fra badstua kan du se rett ned på badekulpen i Fredevika. Der er det sand slik at det er godt å gå ut i badevannet.  - Klikk for stort bildeFra badstua kan du se rett ned på badekulpen i Fredevika. Der er det sand slik at det er godt å gå ut i badevannet. Annika Birkelund

Her er oversikten over de bedriftene som har bidratt:

• Knut Malmberg
  • Hunton
  • Natre
  • Unicon
  • Industribygg
  • Topp Eiendom
  • Minel elektro
  • Sagstuen
  • Byggmakker Gjøvik
  • Moelven