Elev i åttende trinn omkom i ulykke onsdag kveld

En elev i åttende trinn ved Snertingdal skole i Gjøvik kommune omkom i en ulykke onsdag kveld.

Gjøvik kommunes kriseteam har vært hos familien i natt.

Skoleledelsen og andre støttetjenester i kommunen jobber nå for å få til en samling for lærere og elever.

Kriseteamet inviterer til åpen samling i Seegård kirke fra klokka 14.00 i ettermiddag. Samlingen vil vare fram til 18.30.

Det vil være prest, helsepersonell, ansatt fra Ung i Gjøvik og representanter fra kriseteamet til stede. Alle som føler behov for å møtes eller å snakke med noen, er velkommen.

Politiet etterforsker hendelsen som en ulykke. Det er ikke mistanke om noe kriminelt.

– Jeg vil uttrykke min dypeste medfølelse med de pårørende og etterlatte i denne tunge stunden, sier ordfører i Gjøvik, Torvild Sveen.

Kommunalsjef for oppvekst i Gjøvik kommune, Anne Mari Kind, er kontaktperson.

Hun har telefonnummer: 416 56 306

Barn og sorg

- Vi mennesker sørger på ulik måte, og det er ingen måte som er mer riktig enn andre. Barn og ungdom vil ofte gå inn og ut av sorgen, og være glade og lei seg om hverandre. De trenger å få vite at det er normalt. Som foreldre er det viktig å være tilstede for barna og lytte når de har lyst til å snakke, og akseptere både reaksjoner og mangel på reaksjoner, sier Karoline Duenger, tjenesteleder barn og familie.

Dersom du trenger veiledning og råd om hvordan snakke med ditt barn om sorg og død, kan du ta kontakt med kommunens hjelpetjenester, for eksempel tverrfaglig familieteam, helsesykepleier på skolen eller Ung i Gjøvik. De kan nås på felles telefon:  993 97 493.

Du kan også ta kontakt med Klinikk for krisepsykiatri eller ung.no.