Et innholdsrikt år

Ledertrioen i Gjøvik kommune er enige om hva som er det mest gledelige i 2022: At vi kunne vinke farvel til de  strenge koronatiltakene og at vi kan leve nærmest som før.

- Det gjør jo at vi for alvor kunne ta opp igjen og jobbe videre med de oppgavene en kommune normalt skal drive med. Mange av oppgavene måtte jo nedprioriteres i lang tid under koronaen, sier kommunedirektør Kari Sollien. Hun minnes ompakking av koronatester som noe av det første hun stiftet bekjentskap med i Gjøvik kommune.

- Det er bra vi slipper det mer, sier hun.

Varaordfører, Anne Bjertnæs, nikker, til dels kraftig.

- Det er bare så utrolig godt at vi kan leve normalt igjen - både privat og på jobb. Personlig er jeg takknemlig for å kunne være på ulike arrangement igjen, sier Bjertnæs.

Ny kommunedirektør

Sollien er en av flere som opplevde å starte i ny jobb midt under pandemien. Sollien startet på nyåret i år, og har dermed lagt bak seg sitt første år som øverste administrative leder i Gjøvik kommune.

- Det var unektelig rart å være på rådhuset i januar da det nesten ikke var noen her. Heldigvis kom det på plass flere etter hvert som koronarestriksjonene ble færre, sier kommunedirektøren. Hun forteller om et har et lærerikt år der hun har møtt mange hyggelige folk.

- Det er utrolig mange fine folk, både i vår store organisasjon og i kommunen ellers. Jeg har hatt bratt lærekurve og er takknemlig for alt jeg har lært, sier Sollien.

En vordende tvillingfar og ordfører

Da ledertrioen skal fortelle om hva de husker best fra 2022, er det ordføreren som er først ut.

- Det er ingen tvil om hva det er, sier han og smiler. - Det er min første feriedag. Da fikk jeg nemlig vite at det var to inne i magen til min kjære.

Torvild Sveen og kona Ingrid er fra før foreldre til vesle Wilhelm, og han innrømmer at han er litt spent på å se hvordan det blir å være trebarnsfar utpå nyåret. Ordføreren er innvilget pappapermisjon perioden fra 6. februar og til og med 7. mai 2023. Da vil varaordfører Anne Bjertnæs ta over ordførerklubba, mens Camilla Aaseth (Sp) er valgt som fungerende varaordfører.

Et år med krig og høye priser

Ledertrioen er også samstemt på hva som har vært, og fortsatt er, de store utfordringene for både Gjøvik-samfunnet og ellers i verden.

- 2022 har vist oss kanskje hva som er den nye normalen. Vi trodde, eller i alle fall håpet, at når koronaen skulle slippe taket, så ville verden bli som før. Slik er det jo ikke, sier Bjertnæs.

Ordføreren peker på at arbeidsledigheten heldigvis er lav, men at han er spent på 2023.

- Både privat og på jobb greier de fleste å ta i et ekstra tak i en periode, men nå begynner det å røyne på. Med høye priser på drivstoff, matvarer og strøm i tillegg til stadig høyere rente, kan det bli tøft for mange. Jeg frykter at det kan ryke noen arbeidsplasser hvis ikke sentrale myndigheter tar noen flere grep, sier Torvild Sveen.

Sårbare barn og unge

Varaordføreren har et hjerte som banker ekstra for de sårbare barna og ungdommene vi har i kommunen vår.

- Det som ofte er en utfordring er å være rask nok til å samkjøre ulike tjenester når det virkelig røyner på. Her kan vi nok jobbe for å bli enda flinkere til å jobbe på tvers av sektorene våre, sier Bjertnæs.

Kommunedirektøren nikker bekreftende.

- Det kan være krevende å være raskt nok på banen når det er flere etater inne i saker. I 2023 er ett av fire hovedmål at vi nettopp skal bli mer tverrsektorelle.

Med håp om ei god jul for alle

Ledertrioen er også raskt ute med å nevne at det er blitt mye å være stolt av for gjøvikenserne.

- Det graves og bygges mye i kommunen vår, og det er jo tegn på at det skjer mye også, sier de tre.

- Ofte er det slik at prosjektene heller ikke må være så store for å gi stor, positiv effekt. Bybadstua og utviklingen ved Panparken er to slike eksempler, understreker Anne Bjertnæs og legger til at hun håper mange kommer til å bruke de tilbudene som finnes rundt om i kommunen vår.

Helt til slutt har de tre et unisont ønske: Vi ønsker alle våre ansatte og innbyggere ei god jul og et fredfylt, godt nytt år!