Flere Farger Toten og Gjøvik

Fra 2017 og fram til 2022 har kultur- og folkehelseprosjektet Flere Farger Toten - Gjøvik vært et eventyr av en reise i musikk, sang, dans og språk.

20. og 21. august kan de stolt presentere prosjektets tredje forestilling, og igjen kan de love en fargesprakende musikalsk reise jorden rundt – uten å forlate Gjøvik og Toten.

Billettene er i utgangspunktet forbeholdt utøvernes familier.

Om forestillingen og prosjektet

I et samfunn der vi ofte snakker om og trekker skiller mellom minoriteter og majoriteter, vi og dem, har Flere Farger vært et prosjekt der vi har undersøkt mangfoldet og oss. Musikk og dans er et felles språk, og har derfor gitt oss mulighet til å bli bedre kjent med mangfoldet av innbyggere i kommunene våre. Sanger og danser fra Toten og Gjøvik er blitt utvekslet med sanger og danser fra hele verden, og denne utvekslingen er grunnlaget for vår forestilling. Mjøsmuseets tradisjonsmusiker Stein Villa har med alle sine fløyter og strenger inspirert vanlige folk med postadresse på Gjøvik og Toten til å dele musikk- og dansetradisjoner med røtter fra hele verden.

På scenen i Fyrverkeriet kulturhus vil publikum få møte rundt 150 barn og unge! Flere Farger har et eget danseensemble som består av barn og unge fra hele regionen i alderen 6 – 16 år. De har også med seg fantastiske dansere fra Thai – språkopplæring og kultur på Toten. De kan skryte av et eget orkester sammensatt av elever fra kulturskolen Mjølkefabrikken, Fyrverkeriet kulturskole og Gjøvik kunst og kulturskole, KBN skolekorps, Bøverbru/Eina skolekorps, Hoff/ Kolbu skolekorps, Raufoss skolekorps og UngFolk. I tillegg har vi også et fantastisk kor med korelever fra Gjøvik kunst og kulturskole, Biri kirkes barnekor, og sangelever fra Fyrverkeriet kulturskole. Kommunene våre har fantastiske kulturskolelærere, dansepedagoger og koreografer, kor- og korpsdirigenter som gjør det mulig å samle et så stort ensemble til en forestilling.

De gleder seg spesielt mye i år til å ha med selveste Orkester Innlandet som sammen med vårt faste band vil skape en solid musikalsk grunnmur i forestillingen. David Sætre Hveem er dirigent, og musikken er arrangert av Torbjørn Dyrud, David Sætre Hveem, Stein Villa og Jon Anders Narum. Sistnevnte er også leder for bandet vårt. Kunstnerisk leder for Orkester Innlandet er Atle Sponberg.