Flott åpning av Strandgata

Mye folk, korps, taler og musikk ved selveste Mads Sølsnes Gjetmundsen fra Sommeslagere! Det ble ei flott ramme rundt åpningen av Strandgata.

Det har vært rimelig bustete for innbyggerne og besøkende i Gjøvik kommune siden starten av arbeidet med Strandgata startet i februar. Desto bedre er det blitt.

Prosjektet er et spleiselag mellom Statens vegvesen, Innlandet fylkeskommune og Gjøvik kommune og arbeidet har kostet til sammen 39 millioner kroner.

Helt nytt utseende

En strekning på 450 meter har blitt bygget om slik at busser, syklister og fotgjengere heretter skal komme lettere fram. Gata skal fortsatt ha biltrafikk i begge retninger.

Samtidig har Strandgata fått et helt annet utseende og blitt ei moderne bygate med ny belysning, bredt fortau og pene inngangspartier foran forretningene langs gata. Til sammen 5000 planter og 15 trær har blitt plantet for å gjøre det grønt og trivelig i byens nye paradegate.

Bilde av Strandgata - Klikk for stort bildeDet har blitt skikkelig fint i nye Strandgata. Annika Birkelund

Omfattende samarbeid

Gjøvik kommune har lagt ned nytt vann- og avløpssystem under gata. Under åpningen torsdag fortalte Torvild Sveen at entreprenøren fant vannrør datert helt tilbake til 1918 under gravearbeidet.

I forbindelse med prosjektet har strømselskapet Elvia fått ny hovedstrømkabel og Eidsiva har fått rør som er klargjort for fjernvarme lagt ned i gata.

Det har vært en stor jobb å rydde opp i et virvar av gamle ledninger og rør i den gamle bygata. Samtidig har det vært et mål for de offentlige etatene å legge ned det som trengs av ny infrastruktur, mens gata var stengt og skulle graves opp.

Bilde av Fredheim skolekorps. - Klikk for stort bildeFredheim skolekorps sørget for feststemning og fikk æren av å være de første om gikk på den nye Strandgata. Annika Birkelund

Startet med sang

For å understreke at gjenåpningen av Strandgata var en festdag, hadde Gjøvik kommune leid inn Mads Gjetmundsen, kjent sanger fra Idol og Sommerslagere-konsertene på Gjøvik, og gitarist Iver Armand Tandsether. De to dro i gang festen med sangen «Ferje over Mjøsa».

Samferdselssjef Aud M. Riseng ledet programmet fra scenen og ga først ordet til ordfører Torvild Sveen i Gjøvik, som fortalte om Strandgatas historikk og utvikling.

Avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen berømmet ombygginga av Strandgata for å være et svært godt miljøprosjekt.

Bilde av folkemengde. - Klikk for stort bildeMye folk hadde møtt opp. Annika Birkelund

Gjøvik har gått foran

Fredheim skolekorps spilte og ledet opptoget etter at snora var klippet. Kari Hermanrud, Fylkesordfører Even Aleksander Hagen roste Gjøvik kommune for å ha vært tidlig ute med å invitere andre offentlige etater og næringslivet med på å drive med planmessig byutvikling.

- Gjøvik-modellen har blitt et begrep for å beskrive den typen langsiktig samarbeid om areal- og transportplanlegging, som denne kommunen har drevet med i over 10 år. Modellen har også vært mal for samarbeidsprosjektet Mjøsbyen, som består av ti kommuner som ligger rundt Mjøsa, sa Hagen.

Innlandet fylkeskommune har sekretariatet for Mjøsbyen og statlige etater i Innlandet deltar i samarbeidet.

Hagen kom rett fra fylkestinget, der han nettopp hadde vært med på å vedta en ny samarbeidsavtale for Mjøsbyen-prosjektet for de neste fem årene.

Takket entreprenøren

Samferdselssjef Aud M. Riseng takket entreprenøren som har jobbet med prosjektet, Gjøvik Graveservice AS. De har til tider hatt svært hektiske dager for å komme i mål med bygginga.

- Dere har vært løsningsorientert og fleksible når vi har støtt på uventede ting i bakken. Det kan skje, når vi graver i gamle bygater som denne. Dere har heller ikke hatt alvorlige uhell og hendelser, noe som tyder på at bedriften planlegger arbeidet sitt godt, sa Riseng.

Etter talene marsjerte Fredheim skolekorps inn i gata og spilte en marsj mens de to ordførerne og Cato Løkken gjorde seg klare til å strekke ut åpningssnora. Etter at fylkesordføreren og saksa hadde gjort jobben, fulgte folkemengden etter skolekorpset og gikk i opptog til Gjøvik gård.

Litt før klokka 18 torsdag kveld kunne bilene igjen kjøre gjennom Strandgata, som hadde vært helt stengt i litt over et halvt år.