Fødselsnumre er ulovlig lagret

Gjøvik og mange andre kommuner i Norge er varslet om en nasjonal feil som gjør at enkelte personnummer lagres feil.

Gjøvik kommune har fått varsel fra Kunnskapssektorens tjenesteleverandør (Sikt) om en nasjonal feil, som berører en del personer knyttet til skolesektoren. Vårt personvernombud har varslet Datatilsynet.

Ved en feil har det blitt gitt tilgang til fødselsnumre til et formål som kommunen ikke har godkjent.

Dette har ført til at en del tjenesteleverandører har fått mer informasjon enn avtalt når brukere logget inn med tjenesten Feide.

Skolene har sendt ut melding via transponer til alle foresatte for å informere om bruddet. Der er det også oppgitt kontaktinformasjon dersom det skulle være noen som har flere spørsmål.

Mange kommuner er rammet

Potensielt kunne det dreie seg om informasjon for 595.000 brukere nasjonalt, ifølge Feides nettsider.

Dette er personer i mange ulike kommuner.

Hendelsen har pågått i perioden mellom 19. januar kl. 11.43–25. januar kl. 13.57.

Sikt leverer produkter og tjenester til forskning og utdanning. De tilbyr infrastruktur og løsninger som trengs for at kunnskapssektoren skal nå sine mål om digitalisering, datadeling og åpen forskning, opplyser de på sine nettsider.

– Det har vist seg at disse opplysningene har vært tilstrekkelig for å for eksempel kunne tegne et falskt mobilabonnement på nett, skriver de på sin side om identitetstyveri.

Skal mye til før informasjonen kan misbrukes

Åshild Berg-Tesdal i Sikt bekrefter overfor Oppland Arbeiderblad at opplysningene som kan være lagret kan brukes til dette. Hun understreker samtidig at det skal mye til før opplysningene misbrukes.

– Det må en utro tjener til hos en av disse leverandørene for at det skal misbrukes. Vi har god kontroll på hvem som har fått tilgang til hva, beroliger Berg-Tesdal.