Første i Norge: Gjøvik kommune tar i bruk medisindispenseren MedimiSmart

Som første kommune i Norge skal Gjøvik nå ta i bruk den nye teknologien.

- I Norge bor det nå over én million pensjonister, og vi er simpelthen nødt til å benytte teknologi til å støtte helsetjenestene våre. Vi erstatter ikke helsepersonell med teknologi, vi styrker tjenestene og øker kapasiteten ved bruk av teknologi, sier prosjektleder Ulla Arnesen.

– Medisindispensere gir brukeren og hjemmetjenesten større handlingsrom i hverdagen. Helsepersonell kan dermed bruke tiden på oppgaver som krever fysisk tilstedeværelse. Dette er en ny måte å organisere helsehjelpen på.

Dette pilotprosjektet er et skritt mot å sikre at eldre og syke kan fortsette å bo i sine hjem så lenge som mulig, mens de får den medisinske støtten de trenger.

Pilotprosjekt

Torsdag 21. september leverte Arnesen og Samuel Yohannes fra hjemmetjenesten ut tre nye medisindispensere.

En av mottakerne av den nye smartdispenseren er Per Sandvik, som er 84 år gammel og bor i Gjøvik sentrum.

- Jeg sa «ja» med en gang de spurte, forklarer Sandvik som ser frem til å teste den nye dispenseren.

Ulla Arnesen forklarer Per Sandvik hvordan medisindispenseren funker - Klikk for stort bildeUlla Arnesen forklarer Per Sandvik hvordan den nye medisindispenseren fungerer. Franziska Schminke

Innovativt samarbeid

Dette pilotprosjektet er resultatet av et samarbeid mellom Gjøvik kommune, Medimi AB, Careconsult, Hepro AS og Vitus apotek Gjøvik. Målet er å evaluere den smarte medisindispenserens potensial for å forbedre medisinadministrasjonen for eldre og de som trenger regelmessig medisinsk oppfølging.

Fremtidens medisinadministrasjon

MedimiSmart er en avansert medisindispenser utviklet av det svenske selskapet Medimi AB, med programvare fra danske Careconsult. Den gir brukeren riktig medisin til riktig tid og kan tilpasses fleksibelt til individuelle behov.

Denne dispenseren gir også muligheten for å ta ut medisin manuelt, uten risiko for overdosering, for eksempel om brukeren skal ut på tur. Apoteket programmerer og doserer medisinen, mens hjemmetjenesten følger opp ved behov.

- Om jeg da skal noe for eksempel, kan jeg ta det ut når den lyser grønt?, spør Sandvik.

- Ja, da kan du ta den ut på forhånd hvis du vil, forsikrer Arnesen.

Den viktigste fordelen er at MedimiSmart gir økt selvstendighet og mestring for brukeren, samtidig som den sørger for nøyaktig medisinering. Den har allerede blitt implementert med suksess i Danmark, Sverige og Finland.