Geiter gir nytt liv til friområde i Hunndalen

Midt mellom nabolagene i Vestre Øverbymarka i Hunndalen ligger et friområde som knapt har vært brukt på 15–20 år. Nå strømmer både barn, familier og barnehager dit.

En glemt plass får nytt liv

På friområdet mellom Furulia og Einerbakken er det i ferd med å skje noe. Det som lenge har vært en rolig og lite brukt naturflekk, utvikles nå til et inkluderende og samlende møtested.

Bak initiativet står Vestre Øverbymarka velforening, med Magnus Husøy, Lotte Kildeborg og Nikolai Roness i spissen. 

Høsten 2025 fikk styret innvilget 200 000 kroner fra tilskuddsordningen for møteplasser og aktiviteter i Hunndalen. Allerede nå er resultatene godt synlige.

På bilde fra venstre, Nikolai Roness, Lotte Kildeborg og Magnus Husøy.

Seks geiter 

I starten av juni flyttet seks nye 'beboere' inn på området. De har fått i oppgave å beite, jobbe og skape liv. Med navn som Tommy, Emrik, Berta, Astrid, Preben og Audhild har de raskt blitt lokale kjendiser.

Geitene er av rasen kystgeit, og er lånt fra Øfst oppi på Biristrand.

Geitene bidrar ikke bare til trivsel. De gjør også en viktig jobb i naturen. Vegetasjonen i området er allerede merkbart ryddigere, og beitet gir landskapet et mer åpent og tilgjengelig uttrykk.

Planen var at geitene skulle reise hjem etter noen uker, men interessen og effekten har vært så stor at det nå vurderes å forlenge oppholdet.

Et samlingspunkt for alle 

Området har fått en ny grillplass med sittegrupper, og en gapahuk har fått nytt hjem etter å ha stått i Vindingstad barnehage.

Initiativtakerne er opptatt av å inkludere alle. Gjennom en egen Spond-gruppe deler de informasjon og inviterer til aktiviteter. I løpet av det siste året har de blant annet arrangert akedag og dugnader. I kveld, 23. juni, skal nabolaget samles til sankthansfeiring

Magnus Husøy forteller at de allerede ser tydelige endringer:

– Vi merker at området brukes av langt flere enn bare de som bor nærmest. Det kommer både barnehager og besøkende fra andre deler av byen. Senest i går kveld møtte jeg en gjeng ungdommer fra ulike steder som hadde samlet seg der i sola. 

Engasjementet handler om mer enn å ruste opp et friområde. Målet er å skape et sted der folk møtes og blir kjent med hverandre. 

– Vi ønsker at alle skal føle seg hjertelig velkommen hit, understreker Magnus, Lotte og Nikolai.

Alle er hjertelig velkommen til å bruke frimområdet i Vestre Øverbymarka. På bilde fra venstre, Nikolai Roness, Magnus Husøy og Lotte Kildeborg.

Vil du også ha støtte til et prosjekt? 

Styret i velforeningen søkte og fikk 200 000 kroner i støtte fra tilskuddsordningen for møteplasser og aktiviteter i Hunndalen.

Neste søknadsfrist er 10. september 2026.

Denne tilskuddsordningen er en del av områdesatsingen i Hunndalen. Lag og foreninger, privatpersoner og nabolag som vil bidra til å skape gode møteplasser og aktiviteter i Hunndalen kan søke. 

Vi håper vi får inne mange søknader.