Gjøvik er nominert til gjev pris

Gjøvik er nominert til Leve hele hele livet-prisen som deles ut 17. november.

Helse- og omsorgsministeren vil dele ut Leve hele livet-prisen for 2021 på den nasjonale konferansen om reformen 17. november. Prisen skal gå til en kommune som gjennom kvalitetsforbedringsarbeid kan vise til både planlagte og gjennomførte aktiviteter og gode resultater på reformens områder. Formålet er å stimulere til aktivitet og løfte fram kommuner som arbeider godt og systematisk.

Det regionale støtteapparatet for reformen (statsforvalteren, KS og Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester) har startet arbeidet med å nominere én kommune fra sitt respektive fylke. Helsedirektoratets nasjonale referansegruppe fungerer som jury og kårer vinneren.

- Stas å bli nominert

- Det er jo stas å bli nominert for et arbeid vi har jobbet med i lang tid, sier Eli J. Linnerud, leder for utviklingsavdelingen i helse og omsorg.

Hun peker på at det i større og større grad har gått opp for de involverte at Leve hele livet er det kommunen har jobbet for i mange år. Det er en stadig økende andel eldre og hjelpetrengende i befolkningen og ressursene er knappere. Målet er at hver enkelt tar mer ansvar for å forberede sin egen alderdom samtidig som om både statlige og kommunale aktører bidrar sammen med frivillige og næringslivet. Alle må bidra for at vi skal få et samfunn der det både er godt å være gammel samtidig som det er ressurser også til barnefamiliene og oss andre.

Fem hovedområder

Leve hele livet er en kvalitetsreform for eldre. Målet er at alle eldre skal få bedre hjelp og støtte til å mestre livet. Reformen har fem hovedområder: mat og måltider, helsehjelp, sammenheng i tjenesten, aktivitet og fellesskap og aldersvennlig samfunn.

Leve hele livet handler om de grunnleggende tingene som oftest svikter i tilbudet til eldre: mat, aktivitet og fellesskap, helsehjelp og sammenheng i tjenestene. Innenfor hvert av disse områdene er det lagt frem forslag til løsninger. Reformen består av til sammen 25 konkrete og utprøvde løsninger som skal gjennomføres.

På Gjøvik har vi i samarbeid med NTNU kartlagt hvordan vi ligger an i reformens områder, og planlagt hva det er behov for å gjøre videre for å lykkes (fase 2 i reformen). Kartleggingen viser at det gjøres mye bra innenfor mange av reformens områder, og peker på noen områder det er behov for å forbedre. Det er blant annet behov for å bedre samarbeidet på tvers mellom tjenestene, og et mer systematisk samarbeid med frivillige og innbyggere.

Bevisstgjør oss

- Det å bli nominert må jo bety at vi gjør en del bra. Jeg tror det bevisstgjør oss i måten vi jobber på. Det er ikke slik at ett spesielt område utpeker seg, men det er først og fremst helheten som er viktig, sier prosjektleder Karen Aamodt Stampen. Sammen med Eli J. Linnerud, Pernilla Egedius og leder for utvalg for helse, omsorg og velferd, Undis Scheslien (Sp) krysser hun fingrene for at Gjøvik kommune kan nå helt opp under Leve hele livet-konferansen 17. november.