Gjøvik kommunale legegruppe åpner i nye lokaler

Mandag 15. januar åpner ett av de mest moderne og tilrettelagte legekontorene i Norge. Vi åpner Gjøvik kommunale legegruppe i Storgata 23 der fastlegene flytter fra tredje til første etasje.

– Vi gleder oss så til å starte opp, kommenterer fastlege Ljiljana Popovic. Hun har vært lege hos oss siden 2011 og både hun og de andre ansatte gleder seg til å få et større fagmiljø.

Popovic får i første omgang med seg to vikarleger og i februar kommer en til. Kommunen har også ute en stillingsannonse der vi søker etter flere leger.

–Det er plass til sju fastleger på kontoret og vi håper å få to på plass i løpet av året, samt inntil to hjemler i løpet av neste år. Hjemlene er utlyst og ta gjerne kontakt dersom du er interessert i å arbeide på et helt nytt og moderne legekontor, sier Bjørnar Eidsvik, tjenesteleder for helse.

Bilde av fastlege Ljulana Popovic sammen med fire av fem helsesekretærer Jorid Solheim Toft, Monica Andersen, Julia Crelah, Heidi Hansen, tjenesteleder for helse, Bjørnar Eidsvik, virksomhetsleder for legekontorene, Svanhild Hornsrud og rådgiver for helse og omsorg, Lene Flattum Berntzen.  - Klikk for stort bildeFastlege Ljulana Popovic sammen med fire av fem helsesekretærer Jorid Solheim Toft, Monica Andersen, Julia Crelah, Heidi Hansen, tjenesteleder for helse, Bjørnar Eidsvik, virksomhetsleder for legekontorene, Svanhild Hornsrud og rådgiver for helse og omsorg, Lene Flattum Berntzen.

Legekontor som er bygd som legekontor

Det er uten tvil et svært moderne og godt tilrettelagt legekontor som åpner dørene 15. januar.

Det er investert i mye nytt medisinsk utstyr til legekontorene, laboratorium og skiftestuer.

–Dette er nå et legekontor som faktisk er bygd for å være et legekontor hvor god og effektiv intern arbeidsflyt har hatt fokus,  sier rådgiver for helse og omsorg, Lene Flattum Berntzen.

Kontoret er selvsagt bygget universelt og har inngang rett fra Storgata.  Venterommet er stort og lyst og det er skjermet kommunikasjon for de som for de som henvender seg i ekspedisjonen. Det er også et eget kølappsystem for nettopp henvendelser dit.

Legesenteret har handikapplasser for parkering i bakgården og egen ambulanseinngang med direkte adkomst til akuttrom.

Vider er det investert i lagerstyringssystem for medisinske forbruksvarer. Dette er i følge Flattum Berntzen veldig tidsbesparende og oversiktlig.

Bilde fra venterommet som er lyst og romslig med universelt inngangsparti. - Klikk for stort bildeVenterommet er lyst og romslig og har inngangsparti der de som bruker rullator eller rullestol kommer rett inn.

De ansatte har vært medvirkende

Det er Tema eiendom som eier lokalene, og Gjøvik kommune leier fra dem. Selve arbeidet er utført av det lokale firmaet Brenden & Bråten. De ansatte har vært godt involvert i både utforming og fargevalg og de synes resultatet er blitt bra.

–Vi har varme, men lyse farger. Her tror vi både pasienter og ansatte vil trives godt, sier virksomhetsleder for legekontorene, Svanhild Hornsrud.

Bilde av pauserommet for de ansatte. Her vil det komme andre stoler i litt ulike farger. Disse stolene skal inn på møterommet.  - Klikk for stort bildePauserommet for de ansatte. Her vil det komme andre stoler i litt ulike farger. Disse stolene skal inn på møterommet.

Pasientene vil merke noen endringer

Gjøvik kommunale legegruppe blir  nå et legekontor med flere leger og helsesekretærer. Alle pasienter forblir på samme pasientliste som tidligere. Det blir flere leger og helsesekretærer, og dermed mindre sårbart ved ferie og annet fravær.

– Vi håper pasientene har litt ekstra tålmodighet med oss de første dagene. Det er mange nye rutiner som skal læres og gjennomføres, sier Flattum Berntzen.

På kommunens hjemmeside finner du mer informasjon om Gjøvik kommunale legegruppe.