Gjøvik kommune satser på elbiler

På vegen for deg på en bærekraftig måte hjemmebaserte tjenester i Gjøvik kommune har tatt i bruk 37 nye elbiler.

Helse- og omsorg tar i bruk nye tjenestebiler

Den nye flåten inkluderer 17 Volkswagen ID4 med firehjulstrekk og 20 Hyundai Kona el-biler. I tillegg er 10 biler som går på bensin tatt i bruk for hjemmebaserte tjenester, for å sikre 24/7 tilgjengelighet uten behov for lading.

Snertingdal omsorgssenter har for øyeblikket ingen elbil-ladere og vil motta fem drivstoffbiler. Når det nye omsorgssenteret blir ferdig, vil det også bli utstyrt med ladestasjoner og elbiler.

Videre planlegger kommunen å utvide sin flåte med ti Peugeot e-Partner varebiler som blir tilgjengelige fra mars 2024.

- Vi har valgt elbiler i sammenheng med det pågående grønne skiftet, forklarer Einar Malmedal, tjenesteleder for hjemmetjenesten og ansvarlig for tjenestebilene innen helse og omsorg.

Godt samarbeid mellom helse- og omsorg og anskaffelsesavdelingen

Beslutningen om anskaffelse og leasing av de nye kjøretøyene ble tatt etter en nøye vurdering og testing i henhold til regelverket for offentlige anskaffelser.

- Våre kriterier for valg av kjøretøy inkluderte bruksegenskaper, kvalitet og pris, sier Lars Erik Hveem, fagleder for anskaffelser.

I løpet av prosessen fikk ansatte i tjenesten også muligheten å prøvekjøre forskjellige biler og dele sine erfaringer.

- Etableringen av vår nye bilflåte har vært et vellykket samarbeid mellom helse- og omsorgssektoren og anskaffelsesavdelingen, uttaler Einar Malmedal.

Prosjektansvarlige med nye tjenestebiler - Klikk for stort bildeFagleder i anskaffelse Lars Erik Hveem, tjenesteleder for hjemmetjenesten Einar Malmedal og CarAdmin systemansvarlig Annette Norvang gleder seg å overgi de nye bilene til ansatte i helsetjenesten. Franziska Schminke

På vegen for deg

I Gjøvik kommune ønsker vi at innbyggerne kan bo hjemme så lenge som mulig. Dette betyr at våre ansatte i hjemmebaserte tjenester daglig er på veg over hele byen for å tilby gode helsetjenester og jevnlig oppfølging hjemme hos innbyggerne. Den nye bilflåten er et viktig skritt mot å møte dette behovet og styrke hjemmebaserte helsetjenester.