Gjøvik vil bli hele Norges cyber city

På Gjøvik har vi et verdensledende fagmiljø innen cybersikkerhet. I dag ble «cyberhuset» Cyber city Gjøvik offisielt åpnet. Huset er en møteplass hvor forskere, næringslivet, gründere og studentene kan jobbe sammen om nye løsninger og utfordringer.

– Gjøvik har allerede et sterkt kompetansemiljø som tiltrekker seg mange aktører innenfor feltet. Gjennom prosjektet Cyber city vil kommunen for alvor bli satt på kartet. Ikke bare i Innlandet, men også nasjonalt og etter hvert internasjonalt, sier Gunn Mari Sund Rusten, leder for Digital Innlandet.

Kartlegging av teknologibransjen viser at felles for dem er at de ønsker seg et knutepunkt, et samlingssted, der næringsliv, studenter og forskere kan møtes og jobbe sammen om nye løsninger.

Katrine Hveem Gjørvad prosjektleder fra Gjøvik kommune, viserektor ved NTNU i Gjøvik, Gro Iren Kvanli Dæhlien og ordfører Anne Bjertnæs under åpningen av Cyber city Gjøvik. - Klikk for stort bildeKatrine Hveem Gjørvad prosjektleder fra Gjøvik kommune, Gro Iren Kvanli Dæhlien , viserektor ved NTNU i Gjøvik og ordfører Anne Bjertnæs under åpningen av Cyber city Gjøvik.

Økende behov for sikkerhetskompetanse

Cybersikkerhet utgjør en vesentlig utfordring på alle samfunnsnivåer. Det er ubestridt at cybertrusler kan få store konsekvenser for samfunnskritiske virksomheter, og nye trusler vil oppstå etter hvert som vi utvikler nye teknologiske løsninger. Behovet for sikkerhetskompetanse er sterkt økende, og ifølge Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning vil det i 2030 være et behov for 15.000 personer med IKT-sikkerhetskompetanse.

Gjøvik kommune er vertskap for Norges største fagmiljø innen forskning og utdanning i cybersikkerhet. Dette gir grunnlag for innovative løsninger og verdiskaping. Miljøet har allerede ført til flere nyetablerte selskaper som får nasjonal og internasjonal oppmerksomhet. I dette ligger et stort potensial for å ta en posisjon innen cybersikkerhet som kan styrke evnene til å utvikle og beholde flere nye selskaper, tiltrekke etablerte bedrifter og statlige arbeidsplasser innen fagfeltet.

Vil gjøre hele Norge til et tryggere samfunn

Prosjektleder og næringssjef i Gjøvik kommune, Katrine Hveem Gjørvad. - Klikk for stort bildeEn engasjert Katrine Hveem Gjørvad presenterte Cyber city-prosjektet. Hun er næringssjef i Gjøvik kommune og prosjektleder for Cyber city Gjøvik.

– Gjøvik kommune vil være en aktiv vertskommune som legger til rette for god samhandling mellom næringsliv og akademia. Dersom vi lykkes med å samle aktørene gjennom vårt prosjekt, Cyber city Gjøvik, vil vi bidra til flere innovative løsninger som skaper et tryggere samfunn ikke bare i Norge, men også internasjonalt, mener prosjektleder og næringssjef i Gjøvik kommune, Katrine Hveem Gjørvad.

NTNU Gjøvik er den viktigste aktøren for forskning og utdanning innen cybersikkerhet i Norge. Instituttet har 130 årsverk hvorav de fleste er på Gjøvik, 750 studenter og 75 pH. D-stipendiater. NTNU koordinerer i tillegg en rekke forskningssentre og partnerskap som CCI og Norcics. Kompetansetilbudet er komplett med Fagskolen Innlandets studier innen IT-drift og sikkerhet.

Frister med spennende innovasjons- og arbeidsmiljøer

Cyber city samler i dag ledende og innovative oppstartsbedrifter i et felles miljø hvor bedrifter, studenter, forskere og arbeidsliv kan søke seg til for å jobbe sammen om nye løsninger.

Les mer om prosjektet på vår hjemmeside.