Kari Sollien er innstilt som ny kommunedirektør i Gjøvik

Kari Sollien fra Gjøvik er innstilt som ny kommunedirektør i Gjøvik kommune. Ansettelsen vil bli behandlet i kommunestyremøte 25. november 2021. Etter planen vil hun starte i jobben rett etter nyttår.

Innstillingen til ansettelsesutvalget

Ansettelsesutvalget i Gjøvik kommune, bestående av Torvild Sveen, ordfører, Anne Bjertnæs, varaordfører, Even Solhaug, formannskapsmedlem og de tillitsvalgtes representanter Randi Aaslund, Fagforbundet og Aud Heiberg, Utdanningsforbundet, fremmer i dag sitt forslag til innstilling på ansettelse av kommunedirektør i Gjøvik.

Det er med glede vi anbefaler kommunestyret å ansette Kari Sollien (f. 1970, Gjøvik) i stillingen.

Hennes topplederfaring kommer først og fremst fra å være valgt leder i Allmenlegeforeningen og ikke minst som valgt leder av Akademikerne; en hovedsammenslutning med stor diversitet både med henhold til fag og størrelse på medlemsorganisasjonene.

Her kreves det god dialog og samhandling med medlemmene for å sikre felles standpunkt i strategisk viktige saker. Hennes arbeidsform og væremåte oppfattes å være god for å håndtere synspunkter og posisjoner som kan være svært forskjellige i utgangspunktet, kompromiss-søkende og «fredsskapende».

Hun får gode skussmål for å være inkluderende i prosesser og målrettet etter å finne samlende løsninger.

Ansettelsesutvalget viser til at Sollien har en lokal forankring etter at hun i mange år har arbeidet som fastlege i regionen (spesialist i allmennmedisin) og andre legestillinger, blant annet tilknyttet Østre Toten kommune, utvikling av felles regional legevakt og BUP Gjøvik.

Sollien har stor kunnskapsbredde, god helhetsoversikt og er nysgjerrig på ny kunnskap.

Hennes brede samfunnsforståelse og engasjement er et godt grunnlag for å fylle kommunens rolle som samfunnsutvikler og tjenestetilbyder. Sollien vil kunne fylle den administrative topplederrollen på en god måte både innad og utad.

Ansettelsesutvalget innstiller derfor Kari Sollien til stillingen som kommunedirektør i Gjøvik. Ansettelsen vil bli behandlet i vårt kommunestyremøte 25. november 2021 – og et bredere saksgrunnlag vil der følge saken.