Kultursjefen i Stange blir leder for Musikk i Innlandet

Solbjørg Tveiten (42) er ansatt som leder for Musikk i Innlandet. Tveiten har vært kultursjef i Stange kommune siden 2016 og er folkemusiker.

Styreleder i Musikk i Innlandet, Randi Eek Thorsen, som smilte fra øre til øre da hun presenterte nyheten hos vertskommunen Gjøvik tirsdag 2. november.

- Dette er en gledens dag, sa styrelederen og skrøt den nytilsatte opp i skyene. Styret fikk 33 søkere til stillingen, og ifølge Thorsen var flere av dem godt kvalifisert. Det var likevel Tveiten som utmerket seg helt fra første stund.

Utpekte seg tidlig i prosessen

- Vi liker veldig godt at hun er utdannet og praktiserende musiker. I tillegg har hun god ledererfaring, hun er nytenkende, framstår som en god strateg, svært reflektert, tydelig og kommuniserer godt og av referanser er vi blitt fortalt at hun er en lagspiller, sa Randi Eek Thorsen.

Hovedpersonen sjøl uttrykte glede over å få stillingen, og er spent på å ta fatt i jobben fra 1. februar.

- Jeg håper å kunne spille på lag med musikerne, sa Tveiten.

Hele Innlandets musikkontor

Styret som, i tillegg til Thorsen, består av Morten Gjelten, Jørand Ødegård Lunde, Glenn Erik Haugland og Magnus Beite, var til stede under offentliggjøringen av styrelederen. Det samme var en del inviterte gjester som ønsket den nye lederen velkommen.

Først ut i rekken med gratulasjoner var fylkeskultursjef, Randi Langøigjelten.Hun lovet at departementet skulle få et besøk om ikke så altfor lenge. – Der skal vi gjøre våre hoser grønne, sa hun.

Gjøviks ordfører, og vertskap av Musikk i Innlandet, Torvild Sveen var neste taler ut.

Han omtalte organisasjonen som hele Innlandets Musikkontor og mente at det ikke bare skulle bli departementsbesøk, men at de også må jobbe for å NTNUs institutt for musikk.

Skutt gullfuglen

Tveitens ordfører, Nils A. Røhne, hadde også tatt turen for å gratulere.

- Dere har skutt gullfuglen. Det er trist for Stange, men utrolig bra for musikken, sa han.

Som seg hør og bør, var en av Innlandets fremste musikere hentet inn for å underholde. Knut Anders Sørum bidro med to låter som begge må sies å være i beste innlandsånd; Prøysens «Så seile vi på Mjøsa» og ei låt skrevet av Sørum og Hamars Frida Ånnevik.