Nå skal fylket endre fortauet og blomsterpotta blir borte

Det utvidete fortauet i krysset mellom Hunnsvegen, Bjørnsons gate og Svolders gate skal nå fjernes. Dermed blir også blomsterpotta der flyttet.

Det dråpeformede fortauet i Hunnsvegen i Gjøvik, som blomsterpotta står på, blir snart endret til et vanlig fortau med rett linje.

Fylkeskommunen, som er eier av gata, begynner arbeidet med å fjerne kantstein og fortau i starten av neste uke. Trafikken i Hunnsvegen blir lysregulert mens arbeidet pågår.

Markert med blomstepotte

Fortauet på sørsida av Hunnsvegen ble utvidet høsten 2019, blant annet for å gi bilister som kommer opp Hunnsvegen bedre sikt mot trafikk fra høyre i Bjørnsons gate.

Utvidelsen av fortauet, som har vært markert med ei stor blomsterurne, skulle også bidra til å dempe farten på kjøretøy som kommer ned Hunnsvegen. Like ovenfor er det et gangfelt over Hunnsvegen som er mye brukt, spesielt av elever ved Gjøvik skole.

Har ikke fungert etter planen

Etter et samarbeidsmøte mellom Gjøvik kommune og Innlandet fylkeskommune i slutten av juni, ble det bestemt å bygge om fortauet, fordi utvidelsen ikke har fungert etter hensikten. Selv om tiltaket kan ha bedret trafikksikkerheten på noen områder, har kjøremønsteret også ført til problemer for store kjøretøy på vinterføre.

- Vi vil følge med på hva som skjer med trafikken i krysset etter at vi har bygget om fortauet. Hvis nødvendig, må vi sette inn andre trafikksikkerhetstiltak, særlig med tanke på fotgjengere og syklister, sier trafikksikkerhetskoordinator Arne Skybak i Innlandet fylkeskommune.

Fjerner steinsetting

Når krysset skal tilbakeføres til tidligere kjøremønster, må rabatten ut mot Hunnsvegen og kantsteinen langs fortauet fjernes. Deretter blir det satt ned ny kantstein og vegen blir asfaltert. Arbeidet til vare i ei til to uker.

Anleggsarbeidet må til dels foregå i vegbanen, og trafikken i Hunnsvegen blir lysregulert mens dette skjer. Samtidig blir den øvre delen av Bjørnsons gate stengt for trafikk.