Nav-leder i Gjøvik, Reidun Karlsen, er svært fornøyd med flyttingen til nye lokaler rett ved jernbanestasjonen. Her er det lyse og varme fargetoner på veggene, og sjøl om det er mye nytt av møbler og utstyr, er det også en god del gjenbruk. Lokalene har god akustikk og ventilasjon og med rundt 1500 kvadratmeter er det atskillig færre kvadratmeter enn det tjenesten hadde.
Ingen har fast plass
I de nye lokalene vil ingen ha egne kontorer - selv ikke Nav-sjefen. Alle får et lite skap der de kan legge inn tastatur og mus og andre personlige eiendeler når dagen er endt. Det er heller ikke faste plasser. Dermed blir flyttingen også en form for organisasjonsendring. De ansatte skal få en bedre måte å utveksle kunnskap og samskape på tvers.
Økt sikkerhet og ventesone for brukerne
– De nye lokalene har høyere sikkerhetsnivå enn de vi hadde. Det har vært viktig for oss, sier Karlsen.
Det er likevel ikke bare de ansatte som får bedre lokaler. Tidligere har brukerne måttet vente ute i kulda når de har avtaler. Nå kan de gå inn i et hyggelig venterom.
– Vi syens det er veldig fint at de nå slipper å vente på å bli sluppet inn, kommenterer Nav-sjefen.