NTNU studenter presenterte sine løsningsforslag til kommunens problemstillinger

Over 100 studenter ved NTNU har denne høsten fått bryne seg på noen av problemstillingene Gjøvik kommune sitter med. For 2. år på rad samarbeider kommunen med universitetet om emnet «Design i helsetjenester» hvor studenter i tverrfaglige team skal komme frem til løsningsforslag på utfordringene.

NTNU studenter presenterer - Klikk for stort bilde

Studentene kommer fra ulike fagdisipliner som webutvikling, teknologi og design. Fra kommunen har fem ansatte løftet frem sin utfordring og fungert som «problemeier», og temaene har dreid seg om hverdagsrehabilitering, rekruttering til frivillig arbeid, digitalt utenforskap for eldre, universell utforming og møteplasser for ungdom.

Fredag 16.desember var studentene klare for å presentere sine løsningsforslag for kommunen, og det summet godt i gangene da de alle var samlet i kommunestyresalen hvor ordføreren var på plass for å ønske velkommen.

Ordfører Torvild Sveen - Klikk for stort bilde

Nyttig innsikt for kommunen

De 20 gruppene holdt sine presentasjoner for hverandre og ansatte i kommunen som var kommet for å få inspirasjon. «Det er veldig nyttig for oss å få et eksternt blikk på det vi sitter med i det daglige» forteller Karen Stampen, en av problemeierne. «I tillegg er det godt med nye impulser fra mennesker som tenker annerledes enn oss og som kan utfordre hvordan vi tenker!».

NTNU studenter presenterer - Klikk for stort bildeVi utfordret studentene på å lage forslag til universelt utformede uteområder ved den nye skolen som skal bygges i Hunndalen. Problemeierne Merete Hveem og Erik Månum fra Gjøvik kommune lot seg imponere over gruppa som hadde laget en fysisk modell med sitt forslag.

Premie for beste løsningsforslag

Vi ønsket å premiere gruppen med det beste løsningsforslaget som enkelt kunne tas i bruk av kommunen, og gruppen som stakk av med seieren hadde designet en enkel steg-for-steg oppskrift som kan brukes i møte med digitale tjenester.

Problemløsning fra vinnergruppa - Klikk for stort bilde

Mari Aasen, koordinator i regionalt kompetansesamarbeid, hadde utfordret studentene på å finne et område i livet eller hjemmet til en senior hvor en potensielt kan bli digitalt utenfor og komme med forslag til forbedringer der.

«Gruppen hadde utformet en realiserbar, fysisk løsning som kan være lett tilgjengelig for eksempel i bladet Senior i Gjøvik, med en utklippbar side eller som flyer. En slik bruksanvisning kan gjøre de eldre tryggere og mer selvstendig i forhold til mange områder når det gjelder velferdsteknologi, og målet er å øke selvsikkerheten deres slik at de mestrer ulike oppgaver hjemme. Da trenger de en oppskrift» forklarer Mari om vinnerforslaget.

Vinnergruppa var overrasket, men fornøyde med utmerkelsen. «Vi har hatt mange idéer og det har gått litt opp og ned underveis. Men det har vært gøy å jobbe med en ekte problemstilling. Vi har snakket med seniorer for å få innsikt, og de savnet noe fysisk. Derfor landet vi på denne løsningen» forteller Jason.

Vinnergruppa - Klikk for stort bildeVinnergruppa: Mathilde Johansen, Lisa Grøtan Sørgaard, Hanne Børresen Simenrud, Jason Ji (Yun), Thomas Selvig.