Ny barneskole og barnehage åpner 3. januar

Biri barneskole samler elevene fra Redalen og Skrinnhagen og har plass til 300 elever. Barnehagen har seks avdelinger.

Skolen ligger vegg i vegg med ungdomsskolen. Det gir store muligheter for begge skolene med sambruk av blant annet musikkrom, kunst- og håndverksrom og skolekjøkken.

- Det blir veldig moro å ha et ordentlig skolekjøkken, det har vi aldri hatt, sier Thea H. Engevold og Åsne Prøven, som var med på en tjuvtitt på skolen før jul.

Den nye skolen har ikke egen gymsal, det har nemlig ungdomsskolen. I tillegg har kommunen leid hallen, som ligger like ved, fire dager i uka. Dermed får elevene enda flottere gymmuligheter enn det en ordinær gymsal kan gi.

Bilde av Den nye skolen har fått et flott amfi som også kan brukes av Biris befolkning. Her er fire av elevene, Farkan Ygit, Siben A. Groentjes, Thea H. Engevold og Åsne Prøven, sammen med ordfører Anne Bjertnæs, varaordfører Torvild Sveen, rektor Richard Høgås, Morten Normann og Kjetil Ulset fra Gjøvik kommune og Terje Helle fra Norconsult. - Klikk for stort bildeDen nye skolen har fått et flott amfi som også kan brukes av Biris befolkning. Her er fire av elevene, Farkan Ygit, Siben A. Groentjes, Thea H. Engevold og Åsne Prøven, sammen med ordfører Anne Bjertnæs, varaordfører Torvild Sveen, rektor Richard Høgås, Morten Normann og Kjetil Ulset fra Gjøvik kommune og Terje Helle fra Norconsult, som har hatt prosjektledelsen.

Gjenbruk for en million kroner

Det er også lagt vekt på gjenbruk av møbler der det har vært mulig.

- Vi har et gjenbruk av utstyr på rundt en million kroner, forteller Kjetil Ulset som har jobbet med byggeprosjektene.

Under byggeprosjektet har det blitt gjort mye med infrastrukturen i området. Det her tatt litt areal fra ungdomsskolen til fordel for barneskolen, men det har til gjengjeld blitt lagd nytt uteområde til ungdommene med sandvolleyballbane, basketbane og fotballbane. Barneskolen har fått mange sykkelparkeringer, og både barneskolen og barnehagen har fått enn splitter ny grillhytte hver.

Barnehage med seks avdelinger

SFO har en egen del i skolen. Første trinn får egen inngang til garderobe og klasserom - i tillegg til direkte inngang til SFO fra garderoben.

Biri barnehage åpner først fire avdelinger nå i januar, og planlegger for åpning av de to siste avdelingene til høsten.

Barnehagen ligger bare et steinkast unna den nye skolen og vil gjøre kjøring for foreldre med barn både i barnehagen og på skolen enklere.

Total kostnadsramme er på 365 millioner kroner, noe som er innenfor budsjettet.