Ny dagsturhytta på Byhaugen er ferdigstilt

Med vakker utsikt ute og koselig atmosfære inne står den nye dagsturhytta på Byhaugen klar til bruk. Prosjektleder Halvor Bjaaland, kommuneskog- og friluftsansvarlig i Gjøvik kommune Arnt Oluf Eide og dugnadsgruppa DNT Gjøvik turstier, som skal ta vare på hytta, er veldig fornøyde.

Byhaugen er valgt som sted for Gjøviks «Dagsturhytta Innlandet» i 2021 og 1. desember ble den nye hytta satt opp i løpet av bare en dag.

Et turmål for hele året

Bare to kilometer fra parkeringsplassen ved Eiktunet ligger hytta veldig tilgjengelig.

- Her vil det være åpent hele døgnet, hele året, forsikrer Bjørn Bremserud i stigruppa.

Dugnadsgruppa skal sette opp turnus med tilsyn for å passe på at alt er i orden og holde stien opp åpen slik at det til og med blir mulig å gå opp med barnevogn.

Hytta kommer med et lite solcelleanlegg og en ovn slik at det er lys og varme, men folk må huske å ta med seg ved selv. Til våren skal det også bygges et toalettanlegg i nærheten av hytta og i løpet av sommeren skal dugnadsgruppa gjøre uteområdet enda mer innbydende.

- Her blir det jo helt fantastisk å sitte på benken i sørveggen når sola begynner å varme, tror Siri Stageboe.

DNT Gjøvik dugnadsgruppa - Klikk for stort bildeIngvar Stokstad, Siri Stageboe, Arnt Oluf Eide, Ingrid Andersson, Bjørn Bremserud, Halvor Bjaaland og Knut Reiten gleder seg å åpne den nye hytta på Byhaugen.

Samarbeid mellom flere

Innlandet fylkeskommune var initiativtaker til prosjektet, og i februar 2020 vedtok fylkesutvalget at hver av fylkets 46 kommuner skulle få tilbud om en dagsturhytte.

Kostnadene for hytta er på 1,5 millioner kroner og det ble finansiert av Innlandet fylkeskommune, Gjøvik kommune, Norsk Tipping og Sparebankstiftelsen DNB som bidro med 300 000 kr.

Gjøvik turstier DNT har ansvaret for driften av hytta i samarbeid med eier, Gjøvik kommune. SMS om ting som bør rettes kan sendes til 91 30 75 32.