Ønsker å sette i gang prosess om kommunesammenslåing

Formannskapene i Vestre Toten, Østre Toten og Gjøvik var onsdag samlet for å snakke om det er aktuelt å vurdere en prosess for å slå sammen de tre kommunene.

Møtet kom i stand etter at Hans Olav Sethne (Sp) i Østre Toten hadde en interpellasjon i kommunestyret om temaet. Hans ordfører Bror Helgestad inviterte deretter sine ordførerkolleger, varaordførerne og opposisjonsledere i de to nabokommunene til en prat. I fellesskap kom de fram til at det ville være smart å ha et felles formannskapsmøte der dette temaet ble drøftet. Datoen ble 17. april.

Bilde av formannskapet i Gjøvik. - Klikk for stort bildeFormannskapet i Gjøvik, foran fra venstre: Stian Simensen (Ap), Finn Olav Rolijordet (Rødt),

Etter først å ha samlet seg og diskutert sammen, gikk de tre formannskapene hvert til sitt og diskuterte saken.

Alle tre kom enstemmig fram til følgende vedtak:

Kommunestyret i de tre kommunene Østre Toten, Vestre Toten og Gjøvik ber kommunedirektørene legge fram en felles sak i de tre kommunestyrene om prosess og utredning om positive og negative effekter av en mulig kommunesammenslåing mellom de tre kommunene.

Ønsker mer kunnskap

Det kom raskt fram at det er ulike syn på om de tre kommunene bør slå seg sammen, men de mest skeptiske presiserte at det er viktig å få fram kunnskap gjennom denne prosessen. Det ble også presisert fra Østre Totens ordfører i hans innledning.

– Prosessen kan ende i fullt samarbeid, sammenslåing, mer samarbeid eller ikke noe samarbeid i det hele tatt, sa Helgestad.

Flere, deriblant Finn Olav Rolijordet (Rødt) fra Gjøvik, som var den som klarest sa at han ikke vil han én kommune, tok til ordet for at en slik prosess uansett vil kunne gi kunnskap.

Hva med Søndre og Nordre Land?

– Kunnskap er sjelden farlig, sa Even Solhaug (Ap) fra Gjøvik. Han og flere lurte litt på hvorfor ikke Søndre og Nordre Land var invitert med inn.  Dette spørsmålet stilte han både i fellesmøtet og i Gjøviks eget møte.

– Dette må være et ønske fra Land-kommunene. Jeg opplever at det har vært en åpen dialog rundt dette. De to ordførerne er orientert om vårt møte. Nå er det slik at interpellanten fra Østre Toten ba om et møte med oss tre som er samlet i dag, så det er bakgrunnen til at det ble slik, sa ordfører i Gjøvik, Anne Bjertnæs.

Sak til kommunestyrene

De tre formannskapene fattet som sagt et likelydende vedtak. Det betyr at kommunestyrene vil få være med å si sitt om en framtidig prosess. Det betyr at de tre kommunedirektørene må enes om et felles forslag der de sier litt om en mulig prosess. Der vil tidsaspektet, ressursbruk både administrativt og økonomisk og bakgrunnsinformasjon bli vesentlig.

Det er ikke satt noen dato ennå for når denne saken skal opp i de tre kommunestyrene.