Prideparade og byfest i 14 dager

Gjøvik ønsker å vise at vi er en by og en kommune for absolutt alle. Vi starter 14 dager byfest med prideparade 20. august.

Foto: Alle involverte i Byfest-dagene i Gjøvik høsten 2022. - Klikk for stort bildeDe involverte i Bylivsdagene i Gjøvik sammen med ordføreren (til venstre) Torvild Sveen, Camilla Dalby, Hedda Jørgensen, Marianne Aashaug, Anna Thorud Hammer, Guro Wang Øverli, Einar Skare, Helle Berntsen, Mari Christine Brostuen Hagen og Annika Birkelund. Alexander Rostad Startskuddet for årets Bylivsdager går 20. august og programmet er tettpakket fram til 3. september. Hva er vel flottere enn å starte det hele med prideparade med oppstart på Olympiaplassen, nedover Storgata med avslutning med appeller og musikalske innslag på Jernbanetorget ved Skateparken?

Høstpride i Gjøvik

Presentasjonen av årets Bylivsdager fikk et atskillig mer alvor over seg etter den grusomme hendelsen i Oslo 24. juni der to menn ble drept og svært mange ble skadet etter at en mann skjøt mot et utested. Årets Bylivsdager starter som sagt med en prideparade. Arrangementet var planlagt for lenge siden og prideflagg er kjøpt inn og heist utenfor rådhuset. Flagget blir hengende helt til 3. september, med unntak av noen offisielle flaggdager i løpet av perioden. Da heises det norske flagget.

- Vi tenker at det er flere kommuner i distriktet som har Pride i juni. For ikke å konkurrere, har vi valgt å legge det til Bylivsdagene på høsten. En prideparade blir en flott start, sier Marianne Aashaug i Byen vår Gjøvik. Hun presiserer at de selvsagt tar hensyn til politiet når det gjelder vurdering av trusselbildet.

- Men heldigvis, for vår del, er det ei god stund til 20. august, sier Aashaug.

Rørt ordfører

Ordfører Torvild Sveen har sjøl en bekjent som var på utestedet i Oslo under skytingen. Han er svært rørt når han snakker om hendelsen.

– Det å våkne til nyheter som det vi gjorde på lørdag gjør noe med deg. Det å oppleve at en du har vært på leir sammen med som ung er skutt etter, ja, det..., sier ordføreren og må ta ei pause før han fortsetter:

– Vi må vise at vi ikke aksepterer et slikt menneskesyn. Uansett bakgrunn, religion og legning er du velkommen i Gjøvik, fortsetter ordføreren.

Han mener også at hendelsene fra Oslo viser at vi har en lang veg å gå.

– Fokuset på mangfold under Pride-måneden er flott, men dette må vi jobbe med hver eneste dag. For Gjøvik er det fint å kunne ønske innbyggere og nye og gamle studenter og elever velkommen til et arrangement som viser at vi er en inkluderende by, sier Torvild Sveen.

Flere arrangement for de under 18 år

Det er ikke bare Pride som er nytt under årets Bylivsdager. I år har komiteen tatt imot råd fra de yngste ungdommene, de mellom 14 og 18 år. De har pekt på at de ikke har så mye å finne på og har ytret ønske om noen egne arrangement.

25. august klokka 18.00 blir det konsert med Undergrunn på Kafka. Prisen er symbolsk på 50 kroner og det kun de som tilhører denne aldersgruppa som slipper inn. Noen dager senere, 30. august klokka 14.30-21.00, blir det Ungdomsfestival i byen med mange ulike arrangement. Vi kan blant annet friste med gratis kino, konsert og kodedag.

Ferdig program finner du på Gjøvik by sine nettsider fra 6. juli.

14 dager med noe for enhver smak

Bylivsdagene har utviklet seg mer og mer for hvert år som er gått. I år er det som sagt satt av 14 dager med fullstappet program. Noen arrangement passer kanskje best for de godt voksne, noen for barnefamilier, andre igjen for ungdom og studenter. Uansett hvilken aldersgruppe du tilhører og hva du er interessert i, så tror vi at årets program vil passe deg.

Vi kan nevne noen høydepunkt: Til Hovdetoppen kommer Hagle, Bo Kaspers orkester med Lewi Bergrud med band som oppvarming og Shades of Floyd. Det blir utegudstjeneste, mulighet for å lære seg å padle kajakk, Toner på tunet på Gjøvik gård, konserter hos Kafka og mye, mye, mer.

Hele programmet finner du på Gjøvik by sine nettsider.