Reåpning av badstua

Med et utdrag fra forestillingen Peer Gynt ble badstua i Fredevika gjenåpnet etter at uværet Hans gjorde at den måtte stenges i sommer.

Bilde fra reåpningen av badstua. - Klikk for stort bildeRundt 60 personer var møtt opp til reåpningen av badstua i Fredevika 18. april. Skuespiller Jeanne Bøe (til venstre) framførte deler av Peer Gynt.

Henrik Ibsen hadde en unik evne til å skildre den vakre, norske naturen. Han var også den første som brukte ordet friluftsliv skiftelig i diktet "På viddene".

Den store dikteren ble født i lille Skien, men spilles på alle hovedscener rundt omkring i verden den dag i dag.  Skuespiller Jeanne Bøe har jobbet med Ibsen i en årrekke og har turné gjennom sommeren.

Tre år med badstu

Bybadstua i Fredevika ble offisielt åpnet 18. oktober i 2021 og ligger i Fredevika. Anlegget ble bygget gjennom et bredt samarbeid med næringslivet og Gjøvik kommune. Det er Den Norske Turistforening (DNT) som drifter badstua som er ubetjent. Det er en digital bestillingsløsning der du betaler. Når leietida er bestilt, bekreftet og betalt, får du en kode på din mobiltelefon noen minutter før leietida begynner. Denne koden bruker du til å låse deg inn.

Badstua kan bestilles av både privatpersoner og bedrifter. Du kan velge mellom å kjøpe en enkeltbillett eller leie hele huset. Bestill gjennom knappen under.

Du bestiller billett gjennom DNT Gjøvik og omegns nettsider

Bide av seks frivillige fra DNT. - Klikk for stort bildeDenne gjengen er bare noen av de frivillige som bidrar til at badstua i Fredevika holdes i orden.

Mange frivillige

Det er viktig å huske på at badstua, også kalt Friluftshuset, drives med stor grad av frivillighet. Det derfor viktig at du vasker og rydder etter deg sjøl slik at det er hyggelig for de som kommer etter deg.