Regjeringens minnemedalje til Rolf Bækkelund

Rolf Bækkelund (98) ble torsdag 8. juni overrakt regjeringens minnemedalje for sin innsats under andre verdens krig.

Ordfører Torvild Sveen hadde gleden av å overrekke den velfortjente takken i form av en medalje for motstandsarbeidet Bækkelund bidro med i krigsårene.

Viktig innsats under andre verdenskrig

Bækkelund deltok i en illegal motstandsgruppe i Oslo hvor han både formidlet våpen og dokumenter av betydning for motstandskampen i Norge. Han delte blant annet ut illegale aviser og  ble angitt og fengslet, men slapp ut etter tre måneder.

Etter fiolinundervisning hjemme i Oslo, reiste han i 1948 til Praha for å studere ved byens musikkonservatorium. Etter ni år i Tsjekkoslovakia kom han tilbake til Norge, og var fra 1957 til 1961 musikkleder i Molde kommune.

Sentral for musikk- og kulturlivet i Gjøvik

Siden har han vært bosatt på Gjøvik der han har vært den mest sentrale personen i byens, etter hvert rike, musikkliv. Bækkelund var en av pådriverne for å få i gang igjen det nedlagte Gjøvik byorkester, og han reiste tidlig krav om at byen måtte ha en musikkskole.

Denne ble etablert i 1972, som en av landets første.  Gjøvik musikkskole vokste raskt, og den ble snart også en av Norges største. Med kravet om profesjonalisering av lærerkreftene fikk byen i 1990 også landets første kommunalt ansatte strykekvartett, nemlig Gjøvik sinfonietta.  Bækkelund var videre med på å etablere Gjøvik kammermusikkforening.

Har fått flere priser tidligere

For sitt arbeid for Gjøviks musikkliv fikk Bækkelund i 1979 Gjøvik bys kulturpris,  i 1982 Lindemansprisen og i 1986 Caspar-prisen.

Parallelt med virket på Gjøvik har Bækkelund vært aktiv både på den nasjonale og den internasjonale musikkscenen..

For Gjøviks innbyggere er Rolf kjent for sitt arbeidet med å få etablert kulturskolen og bidrag til Gjøvik som musikkby.