Storslått GjøvikGalla med 17 prisvinnere

14 priser til mennesker som har gjort en stor innsats for lokalsamfunnet på ulike måter, ble delt ut på GjøvikGalla 2021 fredag kveld.

Alle prisvinnerne på GjøvikGalla 2021 - Klikk for stort bildeAlle prisvinnerne på GjøvikGalla 2021 Alexander Rostad

GjøvikGalla arrangeres av seks samarbeidspartnere: Oppland Arbeiderblad, Gjøvik Olympiske Anlegg (GOA), Byen våre Gjøvik, Gjøvik kommune, DnB og Industribygg. Det er et årlig arrangement der det deles ut priser til noen av de som gjør en ekstraordinær innsats for lokalsamfunnet sitt.

På grunn av pandemien ble fjorårets arrangement smittevennlig, altså digitalt. Derfor var det mange som i år gledet seg ekstra til å kunne feire i Fjellhaven igjen. Og det ble en flott kveld med et bredt følesesregister for de rundt 160 gjestene som var til stede.

Frivillighetsprisen

Mest følelser ble det nok da Gjøvik kommunes frivillighetpris ble delt ut. Den gikk til avdøde Ida Øye Bjørkvold. Det var broren, Espen, som tok imot prisen på vegne av Ida og familien.

Publikum fikk se flere videoer med Ida og måten hun jobbet for kreftsaken. Ida døde av livmorhalskreft 19. oktober i 2021. Hun jobbet helt til det siste med å få kvinner til å sjekke seg.

Gjøvikprisen

En av "hovedprisene" under GjøvikGallaen er alltid Gjøvikprisen. Prisen er delt ut 52 ganger og ble første gang delt ut i 1968. Gjøvikprien ble delt ut av ordfører Torvild Sveen og da var også ordførerkjedet hentet fram. Prisen ble tildelt Foreningen Stolpejakten for deres innsats for å få folk i aktivitet og det var Harald Bakken, Tommy Gullord og Arnfinn Pedersen tok imot den gjeve prisen.

Ordføreren kunne fortelle at det i fjor var til sammen 234.000 stolpejegere i Norge og at de hadde 17,5 stolpebesøk - noe som tilsvarer en strekning på 80 ganger rundt jorda.

• Gjøvikprisen: Stolpejakten
  • Støttekontaktprisen: Anne-Margrethe Jøstne og Mette Mustorp Stensrud
  • Byutviklingsprisen: Steffen Hellum
  • Frivillighetsprisen: Ida Øye Bjørkvold