Sykkelgull til Gjøvik

Gjøvik rådhus er blitt en av de mest sykkelvennlige arbeidsplassene i hele landet. Vi har har gjort oss fortjent til såkalt gull-sertifisering – noe bare fem av over hundre bedrifter har oppnådd.

- Dette er en anerkjennelse for den jobben vi har gjort og har gitt oss kunnskap som vi kan bruke i videre arbeid for å få enda flere i kommunen vår til å velge sykkel som transportmiddel, sier klimarådgiver Bjørnar Kruse.

Kunnskap som kan brukes i andre prosjekter

Sykkelvennlig arbeidsplass er en sertifiseringsordning eid og driftet av Syklistenes Landsforening. Arbeidsplasser har mulighet til å bli sertifisert som sykkelvennlig og få rådgivning rundt tilretteleggingen slik at flere velger sykkel til jobb. Kruse skryter uhemmet av den hjelpa kommunen har fått i arbeidet mot gull-sertifiseringen.

- Syklistenes Landsforening har lært oss utrolig mye om hvordan vi best kan legge til rette – noe som har vært avgjørende, sier Kruse. Han trekker fram tørre sykkelparkeringsplasser som kanskje det aller viktigste grepet for å få arbeidstakerne til å sykle. Det er også begrunnelsen for at det skal bygges sykkelhotell flere steder i kommunen.

Gull, sølv og bronse

Det er totalt 50 områder som skal måles for å bli sykkelvennlig arbeidsplass. Dette går blant annet på trygg sykkelparkering, tilgjengelighet, garderobefasiliteter, tjenester og ledelse. Utenfor Gjøvik rådhus har det også kommet opp en sykkelmekkeplass som er åpen både for de som jobber i rådhuset og innbyggerne våre. Der er det også mulighet for å få fylt i luft i dekkene.

I tillegg er det gjennomført en digital reisevaneundersøkelse blant de ansatte. Alt ender opp i en rapport som lages av Syklistenes Landsforening. Avhengig av resultatene kan bedriften oppnå gull-, sølv- eller bronsesertifisering, og her har Gjøvik rådhus oppnådd best resultat: Gull!

Imponert prosjektleder

Prosjektleder hos Syklistenes Landsforening, Lotte Frost, er svært imponert over jobben Gjøvik kommune har gjort for å bli sykkelvennlig arbeidsplass.

- Gull henger høyt, og Gjøvik har gjort fantastisk fine tiltak. Jeg er mektig imponert over denne jobben, sier Frost.

Gull-sertifiseringen er gitt for tre år, og om tre år kan Gjøvik resertifiseres.

- Da blir det spennende å se hvilken utvikling vi ser i bruk av sykkel på jobb, sier Frost.