Teststasjonen på Kallerud er nå stengt

Fredag 13. mai ble siste dag for teststasjonen på Kallerud. Nå er det så få tester at de ikke kan holde åpent lenger.

Fredag 13. mars 2019 ble Gjøviks første koronatiltak innført, koronatelefonen åpnet. Uka etter åpnet teststasjonen. To år og to måneder og mange tusen koronatester senere stengte teststasjonen på Kallerud dørene. Fra nå skal testing foregå på helsestasjonen i Gjøvik rådhus, for de siste ukene har det minket kraftig på antall tester. Nå er det sjelden flere enn ti-tolv om dagen som kommer. Nasjonale føringer la også opp til at kommunene kunne legge ned teststasjonene sine fra mai.

- Det føles på et merkelig vis også trist, kommenterer leder for koronagjengen gjennom disse åra, Karoline Duenger.

- En utrolig flott gjeng

Duenger, som er leder for barn og familie i Gjøvik, er full av lovord om de nærmere 50 personene som har vært på jobb på teststasjonen i disse to åra.

- De har vært ekstrem fleksible og hyggelig å jobbe sammen med. Når jeg sier det er litt trist å legge ned, er jo ikke det fordi jeg vil at koronaen ikke skal forsvinne, men det miljøet vi har hatt, både i smittesporinga, koronatelefonen og her på teststasjonen, har vært utrolig, sier hun.

At det har vært en del uforutsigbare arbeidsdager, er det ikke til å legge skjul på.

Anne Kristin Kolshaugen-Bjerke forteller om adventstida i fjor.

- Jeg skulle ha julebord for hele koronagjengen. Det var bare at den dagen ble det litt mye å gjøre på jobb, så jeg kom hjem en time før gjestene. Da er det godt å ha en samboer som hadde vasket huset, dekket bord og gjort i stand slik at jeg kunne hoppe i dusjen og være klar til julebord, sier Kolshaugen-Bjerke. Hilde Pettersen supplerer:

- Vi må rett og slett takke familiene våre for uten dem, hadde det vært litt vanskelig. Hjemme hos oss hadde det faktisk ikke blitt julekveld uten mannen min, sier Pettersen og ler.

Fredagen ble det servert lunsj og kake til de som var igjen på teststasjonen. De tre har alle vært lenge i jobben. Hilde Pettersen startet opp i januar i 2021, Ann Kristin Kolshaugen-Bjerke startet  våren 2021, mens Anna Forsling faktisk har vært med helt siden oppstarten.

Bilde av Hilde Pettersen, Anna Forsling, Ann Kristin Kolshaugen-Bjerke, Karoline Duenger og Siri Fuglem Berg. - Klikk for stort bildeFra venstre Hilde Pettersen, Anna Forsling, Ann Kristin Kolshaugen-Bjerke, Karoline Duenger og Siri Fuglem Berg. Annika Birkelund

Skryt til innbyggerne

Det har vært to år med stor variasjon i smitte og antall tester. På det meste har det vært over 400 daglig. Særlig perioden november 2021-mars 2022 ble det mye testing og mange positive.

- Jeg må si at innbyggerne har vært utrolig snille og forståelsesfulle. Det har jo til tider vært veldig lange køer når det har vært store utbrudd, forteller Kolshaugen-Bjerke. De andre nikker.

Gjengen synes at innbyggerne har vært flinke til å teste seg og det har bidratt til så god kontroll over situasjonen som mulig.

Etter at det ble slutt på at smittede sjøl skulle registrere positive selvtester, er det ikke lenger mulig å ha oversikt over smitten.

Teststasjonen hadde 18 positive tester både i uke 17 og 18, men kommuneoverlege Siri Fuglem Berg understreker at det er store mørketall.

- Etter at innbyggerne ikke lenger skal registrere positive selvtester, er det ikke lenger mulig å ha oversikt over smittesituasjonen, men det ser ut til at vi fortsatt har noe smitte, sier hun.

Skal være enkelt å rigge opp igjen

Hvis smittesituasjonen skulle bli mye forverret, er det mulig å rigge opp igjen teststasjonen på Kallerud. Selve bua skal få stå ei god stund og utstyret ligger lett tilgjengelig.

- Men vi håper jo alle at det ikke blir nødvendig, sier damene.