Toril og Ellen var blant frivillige som fikk heder

Toril Singstad Pålshaugen (70) og Ellen Anthonsen (74) er to av 34 frivillige som har bidratt til at koronavaksineringen i Gjøvik har gått på skinner. I forrige uke fikk de gode ord og en liten sommergave.

- Uten grepa kvinnfolk stopper samfunnet opp, sa fungerende ordfører, Anne Bjertnæs i takketalen til de damene som hadde møtt opp i kommunestyresalen. For det er faktisk bare damer. Eller, en kar, stiller opp, men han hadde ikke anledning til å komme til samlingen.

Vaksinasjons-maraton med 1000 timer frivillig arbeid

Den første vaksina i Gjøvik ble satt 6. januar. Siden da er det satt nærmere 22.000 sprøyter – 13.200 har fått ei dose og ca 8.800 har fått to. Vaksinasjonsansvarlig i Gjøvik, Anita Wisth regner med at de vil holde på til godt ut i oktober før alle som ønsker det har fått to vaksiner. Det er kort og godt et langt maratone.

- Og dere like blikde og positive nå som da vi startet. Det er en fryd å ha med dere på laget. Uten dere hadde vi rett og slett ikke fått det til, sa Wisth.

Og det er en sannhet ingen kan argumentere mot, for de frivillige har bidratt med 1000 timer – så langt!

Bilde av: Jane Larsen (til venstre) fra Frivilligsentralen fikk også en blomsterbukett for jobben hun har gjort for å skaffe frivillige. Anita Wisth (til høyre). - Klikk for stort bildeJane Larsen (til venstre) fra Frivilligsentralen fikk også en blomsterbukett for jobben hun har gjort for å skaffe frivillige. Anita Wisth (til høyre). Annika Birkelund

Effektiv og omsorgsfull vaksinasjon

Vaksinasjonssjefen benyttet anledningen til å fortelle om en svært affektiv vaksinasjon der Gjøvik bruker atskillig færre medarbeidere/frivillige enn mange andre, sammenlignbare kommuner.

- Og det har ikke gått på bekostning av noe som helst. Innbyggerne har mange godord å gi oss, sa Anita Wisth.

- Et felles ansvar og løft

Dette var det flere av de frivillige som understreket og ga skryt til en god logistikk.

Toril Singstad Pålshaugen jobbet ved Frivilligsentralen til hun var 67 år, og var rask til å si ja da Jane Larsen derfra ringte for å høre om hun ville bidra som frivillig i Gjøvikhallen.

- Jeg har lyst til å bidra, og føler at et er et felles ansvar og et løft som alle må være med på, denne kampen  mot koronaen, sier Pålshaugen.

Heller ikke Ellen Anthonsen var sein med å svinge seg rundt. Hun er med som sanitetskvinne.

- Det er godt å føle at noen trenger meg igjen. Føle seg betydningsfull. Arbeidet som frivillig med vaksineringen har gitt meg overskudd i hverdagen og jeg treffer mange hyggelige mennesker, sier Anthonsen.

Bilde av: Noen av damene som har bidratt som frivillig med vaksinering i Gjøvikhallen. - Klikk for stort bildeNoen av damene som har bidratt som frivillig med vaksinering i Gjøvikhallen. Annika Birkelund