Utredninger og innbyggerinvolvering i prosessen for kommunestruktur

Det var ei rikholdig saksliste i møtet i den politiske styringsgruppa for framtidig kommunestruktur i Gjøvik og Østre og Vestre kommuner. Møtet ble holdt på Raufoss. 

Du kan lese hele protokollen fra møtet på hjemmesidene våre. 

Ønsker flere utredninger

Arbeidet med å se på en eventuell sammenslåing av de tre kommunene er nå inne i fase to. Denne fasen skal avsluttes i desember i år. Fram til da ønsker styringsgruppa at det skal gjøres en rekke større utredninger. 
Dette gjelder blant annet felles landbrukskontor, interkommunalt samarbeid om brann og redning og felles lønningskontor. De ønsker også å se spesielt på avdeling for arealplan, små arbeidsmiljøer innenfor helse og omsorg og tildelingsenhetene i de tre kommunene.

Kick off-arrangement i september?

I den fasen vi nå er inne i ønsker styringsgruppa at det brukes mye tid på innbygger- og ansattinvolvering. 

Gruppa gikk gjennom mandatet de har etter vedtak i de tre kommunestyrene i juni i år og diskuterte også en eventuell utvidelse av styringsgruppa. De ønsker å lage et slags kick off i hver av de tre kommunene. Leder av styringsgruppa presenterte et tilbud fra Seriøst firma. 

Foreløpig er det satt av datoene 16., 17. og 18. september. 

Flere tiltak for involvering

Her er vedtaket som gjelder involvering:

  1. Politisk styringsgruppe legger til grunn at innbyggerinvolvering er en sentral aktivitet i fase 2. 
  2. Det legges opp til en kombinasjon av tiltak som kan bidra til informasjon, dialog og engasjement blant innbyggerne, herunder arrangementer, digitale møteplasser, samarbeid med frivillighet og næringsliv, samt skriftlig og visuell informasjon.
  3.  Arbeidsgruppen og administrativ styringsgruppe bes konkretisere forslagene og utarbeide en samlet plan for aktivitetene med utgangspunkt i de drøftinger som er gjort i politisk styringsgruppe.
  4. Tiltakene skal gjennomføres innenfor de økonomiske rammene som er satt av til innbyggerinvolvering.

Involvering av ansatte

I prosessens fase 1 ble det gjennomført to møter for hovedtillitsvalgte/hovedverneombud i de tre kommunene med tema kommunestruktur. I tillegg har hver kommunedirektør egne møtepunkter med kommunens hovedtillitsvalgte/hovedverneombud der kommunestruktur er tema.

Det ble også nedsatt ei mindre arbeidsgruppe for planlegging og gjennomføring av tiltak knyttet til kommunenes ansatte. Gruppa består av:

  • HVO: Erik Haug, ØTK
  • Tillitsvalgt ØTK: Benedicte Lånke, Sykepleierforbundet
  • Tillitsvalgt VTK: Marius Tøftum, Delta
  • Tillitsvalgt GK: Randi Aaslund, Fagforbundet
  • HR leder GK: Inger Lise Storlien

Videre har prosjektkoordinator utarbeidet tre generelle informasjonsskriv til alle ansatte i de tre kommunene med informasjon om prosessen. Hva har skjedd og hva er planlagt fremover. Siste skriv ble delt rett før sommerferien, etter kommunestyremøtene i juni. 

Digitalt informasjonsmøte for ansatte 

Mandag 25. august ble det holdt to digitale informasjonsmøter for alle ansatte.  Her kan du se opptak fra det første møtet.