Vakkert omsorgssenter, bygd for flere enn de gamle

Du får nesten følelsen av å være inne i en katedral når du kommer inn hovedinngangen på Biri omsorgssenter.

Høyt under taket, treverk, god akustikk og fargevalg som gjør hele rommet behagelig å være i.

Mandag 19. oktober var pressen invitert til en liten omvisning på omsorgssenteret som nå formelt er tatt over av kommunen.

Flott uteområde – for alle

Omsorgssenteret er mer enn et ordinært omsorgssenter. Allerede når besøkende kommer utenfor, vil de få en fornemmelse av at her er alle velkommen.

Kommunen ervervet området til campingplassen tidligere, både med bolighuset og låven. Dette står fortsatt og fra en av de fine uteplassene, er det god utsikt utover området.

Det er lekeapparater, krakker, grøntområder, en mengde «turstier» rundt området, bærbusker og epletrær. Sistnevnte er overlevninger fra Eden camping. - Klikk for stort bildeDet er lekeapparater, krakker, grøntområder, en mengde «turstier» rundt området, bærbusker og epletrær. Sistnevnte er overlevninger fra Eden camping.Biri storstuggu

Vi håper at omsorgssenteret kan bli et nytt samlingspunkt i bygda, sa ordfører Torvild Sveen under omvisningen.

Biri storstuggu - Klikk for stort bildeBiri storstuggu. Her skal det komme sittegrupper og en kafé som er åpen for alle som vil stikke innom.Og det kan det fort bli. Det første som møter deg når du kommer inn i det som er kalt Biri storstuggu er et stort allrom med kafè. Her skal det komme sittgrupper, og kafeen skal være åpen for den som har lyst til å stikke innom.

I første etasje er det også aktivitetssenter. Der blir det et nytt tilbud på Biri for unge funksjonshemmede. Omsorgssenteret har også dagsenter. De 16 omsorgsleilighetene er også plassert i første etasje. De kan raskt gjøres om til sykehjemsrom ved bohov.

Andre etasje er sykehjemsdelen med 16 rom. Her er også hjemmetjenesten, tilrettelagte tjenester treningsrom, fysio/ergoterapi, frisør/fotpleie.

I kjelleretasjen er det personalinngang, garderober og tekniske rom.

Miljøet er viktig

Biri omsorgssenter er bygget som passivhus i massivtre. Det er tenkt gode miljøvalg over alt, både før, under og etter byggingen.

Varmtvannet varmes opp via solfangere på deler av taket. Andre deler av taket er dekket av solceller – de sørger for deler av oppvarmingen av lokalene. - Klikk for stort bildeVarmtvannet varmes opp via solfangere på deler av taket. Andre deler av taket er dekket av solceller – de sørger for deler av oppvarmingen av lokalene.Ute i garasjen er det ladestasjoner for bilene til hjemmetjenesten. I tillegg er det sykkelparkering og mulighet for å lade sykkel. For de som kjører kollektivt, kan de glede seg over et opprustet busstopp.

Det er også bygget bru som binder leilighetene rundt området inn mot området til omsorgssenteret. På den måten vil det også bli enklere for de som bor utenfor å kunne bruke de flotte fasilitetene på Biri storstuggu.

Åpen dag i januar

Hele prosjektet har en pris på 280 millioner kroner. Både framdriftsplan og budsjettet er holdt.

Administrasjonen og hjemmetjenesten flytter inn på Biri i januar, så vil de eldre komme etter i løpet av vinteren. Før den tid skal det inn møbler, teknologi og utstyr. Alt må være prøvd ut før omsorgssenteret åpnes helt. Og hvis smittesituasjonen tillater det, vil det bli en åpen dag i løpet av januar.

Bildegalleri