Vi er Årets elbilkommune Innlandet 2021!

I dag kunne en stolt varaordfører Anne Bjertnæs ta imot Det gyldne støpsel - et gjevt bevis på arbeidet vi har gjort for å gjøre Gjøvik til en elbilkommune. I fjor tapte vi knepent for Hamar, men i år gikk vi av med seieren!

Varaordfører Anne Bjertnæs tar stolt i mot prisen for årets elbilkommune 2021 - Klikk for stort bildeStyreleder i Innlandet elbilforening Eivind Falk kunne gi fra seg det gjeve trofeet uten å nøle.

Falk kunne røpe at Gjøvik kommune er langt over landsgjennomsnittet når det kommer til bruk av elbiler i kommunale tjenester.

- Når Gjøvik kommune med hell kan bruke elbiler i sin tjeneste, så er det jo et godt bevis på at elbil er brukanes andre steder enn i by. Vi har jo en kommune med veldig spredt bebyggelse og stort omland, men her får vi likevel dette til å fungere godt. Så det håper jeg kan være til inspirasjon også for andre kommuner, sa Bjertnæs.

Juryens begrunnelse

Gjøvik kommune jobber helhetlig og systematisk og har gjort dette etter egne ord siden 2018. Dette viser tydelige resultater, med eksempel fra helse og omsorgs-tjenesten, der elbilandelen nå er på 60 prosent. Det er mye som tyder på at innsatsen for å elektrifisere resten av kommunens bilpark også nå går rette veien.

Det er stor entusiasme og helhet i politikken som føres fra Gjøvik kommune. De gjør mye riktig særlig indremedisinsk i den kommunale innkjøpsordningen og har gjort det over tid. De har gode rabatter på parkering for elbiler, og kommunen bidrar til at det skal være enkelt å velge å være elbilist ved å ha 50 prosent rabatt for elbil ved normal parkering, samt helt gratis dagparkering for elbiler på de tre heldagsparkeringsplassene i kommunen. Dette kan være grunnen til at de også har høy elbilandel i nybilsalget og de ligger ut ifra de tallene vi har fått, kjempegodt an med egen bilpark.

Men selv en vinner har alltid rom for forbedringer. Vi forventer at prisen motiverer til å sette fokus på et område kommunen kan bli bedre på, nemlig lading. Kommunen bør så raskt som mulig undersøke mulighetene for å få operatører til å bygge ut et bedre hurtigladetilbud, samt legge en strategi for destinasjonslading for tilreisende til kommunen og ikke minst gjøre en analyse av ladebehovet ved en fullstendig elektrifisering av veitrafikken i kommunen, og bygge ut deretter.

Alt i alt får kommunen terningkast 5 av juryen, og det gir seier i årets konkurranse om å bli årets elbilkommune i Innlandet.